سلام ، به سایت مشارکت آی شهر خوش آمدید.

انتخاب سیستم گرمایشی

انتخاب سیستم گرمایشی

انتخاب سیستم گرمایشی در قرارداد مشارکت در ساخت ( موتورخانه مرکزی یا پکیج ) داکت اسپیلت یا رادیاتور

کد مطلب : 96102501

یکی از موضوعات مهم در بحث مشارکت در ساخت املاک انتخاب مصالح می باشد ، و یکی از مهمترین بندهای لیست متریال یا لیست مصالح انتخاب سیستم گرمایشی می باشد . با توجه به اهمیت این موضوع به بررسی انتخاب سیستم گرمایش در قرارداد مشارکت در ساخت می پردازیم . در نظر داشته باشید که انتخاب ما بر حسب استفاده از بهترین نوع و مناسب ترین محصول در سیستم های گرمایشی می باشد .

سایت آی شهر هیچ سود و منفعتی در تبلیغات سیستم های حرارتی ندارد ، و فقط به مقایسه سیستم ها می پردازد .

توجه داشته باشید که رادیاتور و یا داکت اسپیلت برای انتقال حرارت از موتورخانه یا پکیج به محیط خانه می باشد .

بازدید نمایید : نمونه کار 24 واحدی در بلوار فردوس شرق جهت مشارکت در ساخت

انتخاب سیستم گرمایشی موتورخانه مرکزی یا پکیج

1- اولین موردی که برای ساکنین آپارتمان از اهمیت زیادی برخوردار است ، حفظ سلامت ساکنین آپارتمان می باشد . پس هوای داخل واحد از اهمیت زیادی برخوردار است . 

تاثیر پکیج در هوای داخلی آپارتمان : در صورت نصب صحیح دودکش پیکج و رعایت استاندارد های آن خطر نشت گاز های سمی در خانه بسیار کم می شود . در اجرای ساختمان های نوساز هم دو دریچه ورود هوا در مجاورت پلج قرار می دهند . بعد از خطر نشت گازهای سمی ، استفاده از اکسیژن داخل واحد توسط پکیج و خشک کردن هوای داخل واحد نیز یکی از معضلات پکیج است .

تاثیر موتورخانه مرکزی در هوای داخلی آپارتمان : موتورخانه ها در فضای خارج از آپارتمان قرار دارند ، پس بنابر این هیچ تاثیری در هوای داخلی آپارتمان نخواهد گذاشت . با موتورخانه مرکزی رطوبت هوای داخل واحد حفظ خواهد شد . 

بازدید نمایید : سایت مدیریت ساختمان آی شهر

در رابطه با این موضوع گفتگوی خبرگذاری ایسنا را مطالعه نمایید :

ایسنا: یک فوق تخصص ریه کودکان با بیان اینکه دستگاه‌های مدرن گرمایشی از جمله پکیج شکل تازه‌ای از آلودگی محیطی ایجاد می‌کنند، گفت: پکیج‌ها که در فضای داخلی آپارتمان‌ها نصب می‌شوند اگرچه دارای هواکش هستند ولی میزان بخار آب در منزل را کم کرده و باعث خشک شدن فضای محیط می‌شوند به این ترتیب تنفس را برای اعضای خانواده به خصوص کودکان و سالخوردگان سخت کرده و باعث آسیب سیستم تنفسی می‌شوند.

به گزارش سرویس «سلامت» ایسنا، دکتر قمر تاج خان بابایی گفت: هرچه جامعه پیشرفته‌تر می‌شود محیط زندگی نیز صنعتی‌تر می‌شود و با خود، محصولاتی به همراه می‌آورد که باعث آلودگی محیط زیست می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: وقتی به منازلی که پکیج در آن نصب است، وارد می شویم، سنگینی هوا کاملا محسوس است.

وی گفت: کودکان و سالخوردگان بیشتر از سایر اعضای خانواده از وجود پکیج در منزل آسیب می بینند چرا که علاوه بر آسیب پذیر بودن سیستم دفاعی بدنشان، ساعات بیشتری را در منزل سپری می کنند بنابراین تماس بیشتری با آلاینده‌های پکیج دارند.

این فوق تخصص ریه کودکان تصریح کرد: کودکان نیاز بیشتری به اکسیژن دارند و چون استفاده از پکیج در محیط منزل باعث کم شدن اکسیژن در فضای داخلی آپارتمان می شود، به خصوص برای کودکانی که مشکل تنفسی و آسم دارند، مشکل ایجاد می‌شود و ریه‌هایشان آسیب بیشتری می بیند. در مورد سایر کودکان نیز عوارض پکیج در درازمدت قابل مشاهده است.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: تا جایی که امکان دارد از پکیج استفاده نکنند و چنانچه به ناچار در منزلی ساکن هستند که سیستم پکیج دارد، حتما تهویه را به کار ببرند و و مرتبا پنجره‌ها را باز کنند تا حداقل آسیب به ریه ها وارد شود. ضمن اینکه از تغذیه سبزیجات و میوه‌های تازه به خصوص شیر برای کودکان غافل نشوند.

مطالعه نمایید : مشارکت در ساخت در منطقه 5 تهران

این فوق تخصص ریه کودکان در ادامه با تاکید بر اینکه پکیج به خودی خود منجر به بروز آسم نمی شود، گفت: عوامل زیادی از جمله ژنتیک و محیط در بروز بیماری آسم دخیل هستند اما استفاده از پکیج می تواند بیماری آسم را در آن دسته از افرادی که زمینه ژنتیکی دارند، نمایان کرده و در آندسته از بیمارانی که آسم دارند، موجب تشدید علایم شود.

خان بابایی ادامه داد: ما در ساختمانهای زیر 60 متر نصب پکیج را توصیه نمی کنیم اما در فضاهایی که 150 یا 160 متر چون فضا بیشتر است آلاینده‌ها در محیط پخش می‌شوند و در هر ثانیه میزان کمتری آلاینده وارد ریه شده و آسیب کمتری به فرد می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه استفاده از شوفاژ بهتر از پکیج است، گفت: زندگی شهرنشینی و به دنبال آن آپارتمان‌نشینی همه را به این سمت برده که ایزوله‌تر زندگی کنند و درگیری شان با همسایه‌ها کمتر باشد. متاسفانه افراد برای این استقلال است که به استفاده از پکیج رغبت نشان می‌دهند اما به عنوان متخصص ریه و در جهت حفظ سلامتی اعضای خانواده، استفاده از سیستم گرمایشی شوفاژ را بر پکیج ترجیح می‌دهم و به مردم توصیه می‌کنم در خرید خانه، شوفاژ را به عنوان یک مزیت مدنظر قرار دهند.

مطالعه نمایید : شرط برای سازندگان خوش نام !

انتخاب سیستم گرمایشی موتورخانه مرکزی یا پکیج

2- دومین مورد بعد از سلامتی ، مصرف سوخت و پرداخت هزینه آن به میان می آید .

از سال ۸۹ استفاده از پکیج در منازل به عنوان یکی از راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی مورد توجه قرار گرفت، این در حالی است که بررسی عملکرد پکیج‌ها در ۳ سال اخیر حکایت از آن دارد که پکیج حدود ۲ برابر سیستم حرارت مرکزی مثل موتورخانه های مرکزی، گاز مصرف می کند. به عبارت دیگر به فرض این که هر پکیج برای هر متر مربع ۳ مترمعکب گاز مصرف کند موتورخانه ۱.۵ مترمکعب گاز نیاز دارد.  ( خبرگذاری افکار نیوز )

در صورت اجرای استاندارد موتورخانه مرکزی این امر بدهی است . البته تنها مزیتی که پکیج ها نسبت به موتورخانه مرکزی دارد ، این است که هر واحد هزینه مصرفی خود را ( در صورت تفکیک کنتور گاز ) می پردازد . 

انتخاب سیستم گرمایشی موتورخانه مرکزی یا پکیج

3- هزینه نگهداری و سرویس

تمام تجهیزات مورد نیاز موتورخانه داخلی در ساختمان ها بازسازی می شود و با قیمت مناسبی در اختیار اعضای ساختما نها قرار می گیرد، درحالی که پکیج کاملا وارداتی و هزینه های خدمات و تعمیرش بسیار زیاد است. عمرمفید پکیج تنها ۵ سال و عمر مفید موتورخانه حداقل سی سال است.  ( خبرگذاری افکار نیوز )

انتخاب سیستم گرمایشی موتورخانه مرکزی یا پکیج

* موتورخانه یا پکیج، مسئله این است

گفتگو با فرج زاده ها، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور 

واقعیت آن است که سازندگان تنها کسانی هستند که وقتی صحبت از سیستم حرارتی ساختمان می شود می توانند پیشنهاد استفاده از یک نوع سیستم حرارتی را داده و آن را در ساختمان به کار برند.

به تازگی با رشد آپارتمان های کوچک و مجتمع های بزرگ با تعداد واحدهای زیادتر برخی سازندگان برای کاهش هزینه‌ها اقدام به حذف سیستم موتورخانه مرکزی کرده واز فضای موتورخانه برای مقاصد دیگری استفاده می‌کنند و از این طریق سود حاصل از ساخت و ساز خود را افزایش می‌دهند.

فرج زاده ها، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همین زمینه معتقد است: با استناد به مبحث۱۴ مقررات ملی ساختمان، استفاده از دو سیستم تهویه مطبوع از طریق موتورخانه مرکزی یا پکیج با رعایت الزامات مربوط به آن بلامانع است اما، در حال حاضر به دو دلیل عمده استفاده بی رویه از پکیج های ساختمانی در میان سازنده ها باب شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر سودجویی برخی سازنده ها در استفاده از سیستم پکیج، نبود فرهنگ زندگی گروهی و اختلافاتی که در نتیجه اشتراک تمام واحدهای یک مجتمع مسکونی در هزینه ها و مسئولیت های سیستم موتورخانه مرکزی به وجود می آید باعثشده مالکان هم به استفاده از این سیستم ها روی بیاورند.

فرج زاده ها با تاکید براینکه به طور کلی، به لحاظ فنی استفاده از سیستم های موتورخانه ای مرکزی به طور قطع بهتر از سیستم های تهویه مطبوع تکی یا همان پکیج هاست، تصریح کرد: جابه جایی حرارتی در سیستم های موتورخانه ای مرکزی به لحاظ اینکه در پایین ترین قسمت قرار می گیرد و حرارت به صورت یکسان و یکنواخت توزیع می شود به مراتب بهتر از سیستم های تکی است.

وی تاکیدکرد: درصورتی که طراحی و محاسبات فنی سیستم های موتورخانه ای به خوبی انجام و اجرا شود از نظر کیفیت حرارتی، این سیستم ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سیستم های حرارتی پکیج نیستند.

این فعال ساختمانی درباره مرگ های خاموش گفت: با توجه به اینکه در سیستم های تهویه مطبوع تکی تمام تجهیزات در داخل منزل نصب می شود خطرات ناشی از گازگرفتگی، احتمال مرگ خاموش را به شدت افزایش میدهد. اما درسیستم موتورخانه مرکزی به لحاظ آنکه تجهیزات در فضایی خارج از واحد مسکونی نصب می شوند چنین خطراتی وجود ندارد. ( افکار نیوز )

انتخاب سیستم گرمایشی

مطالب عنوان شده مورد تایید سایت آی شهر می باشد و نظر ما نیز همین است . ولی چون نظر متخصصان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد ، ذکر مطالب را از زبان آنها منتشر کردیم تا شما اطمینان بیشتری به مطلب فوق داشته باشید .

انتخاب سیستم گرمایشی

رادیاتور یا داکت اسپیلت یا گرمایش از کف

تولید گرما در این دو ، به وسیله موتورخانه مرکزی یا پکیج تولید می شود که در بالا درباره آن توضیح داده شد . این دو وسیله کار انتقال حرارت را بر عهده دارند ، که مزایا و معایب آن را توضیح می دهیم .

داکت اسپیلت علاوه بر تولید گرما ، در فصل گرما هم تولید سرما می نماید ، که سیستم تولید سرمای آن همانند مکانیزم اسپیلت ها یا کولرهای گازی می باشد . در داکت اسپیلت دیگر فضایی از ساختمان بابت جاسازی رادیاتور گرفته نمی شود ، معمولا در هنگام چیدمان منازل یکی از معضلات قرار گیری رادیاتور ها در محل های مختلف می باشد ، که در سیستم گرمایش داکت اسپیلت دیگر این مشکل را نخواهید داشت .

البته داکت اسپیلت بعد از مدتی ممکن است صدای نا مناسبی دهد ، هزینه نگهداری داکت اسپیلت نیز زیاد می باشد ، مصرف برق هم باید به آن اضافه کرد ، طول عمر داکت اسپیلت نسبت به رادیاتور هم کمتر است . داکت اسپیلت می تواند از هوای بیرون استفاده نماید و یا هوای داخل را به گردش در بیاورد . البته هزینه فلتر هوا را نیز باید به آن اضافه کرد .

رادیاتور را در محل های مناسب در خانه می بایست جا نمایی کرد و بیشتر در زیر پنجره ها قرار می دهند . همانطور که در بالا اشاره شد فضایی را از اتاق اشغال می نماید . صدای خاصی ندارد و در واقع بی صدا می باشد . مصرف برق ندارد و نوع مرغوب آن تا 40 سال یا بیشتر طول عمر دارد . از لحاظ اقتصادی رادیاتور مناسب تر است . 

گرمایش از کف اقتصادی ترین نوع گرمایش می باشد . در صورت استاندارد بودن اجرا و استفاده از لوله و اتصالات استاندارد بهترین گزینه گرمایش از کف می باشد ، که البته هزینه زیاد اجرایی دارد . در ضمن موتورخانه مرکزی مناسب سیستم گرمایش از کف می باشد . در گرمایش از کف درجه حرارت موتور خانه را بیش از 35 درجه سانتیگراد نمی توان افزایش داد و این خود نماینگر مصرف کم سوخت می باشد .

سیستم گرمایش انرژی سبز هم اجرا می شود که متداول نمی باشد .

انتخاب سیستم گرمایشی

سایت مشارکت در ساخت آی شهر مشاور شما 

  • سایت املاک آی شهر : ishahr.ir
  • سایت صنعت ساختمان آی شهر : ishahr.org
  • سایت مدریت ساختمان آی شهر : ishahr.net
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم