سلام ، به سایت مشارکت آی شهر خوش آمدید.

نقش وکالت کاری در مشارکت در ساخت

نقش وکالت کاری در مشارکت در ساخت

کد مطلب : 94021701

آیا وکالت کاری می بایست بلاعزل باشد؟

تعریق وکالت از نظر قانون : طبق تعریف ماده ۶۵۶ قانون مدنی “وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید.” بنابراین ملاحظه می شود که وکالت نیز مانند بیع، اجاره و غیره یک عقد (قرارداد) است. قراردادهای مختلف آثار مختلفی را به وجود می آورند؛ مثلاً بیع موجب می شود که مالکیت از شخصی (فروشنده) به شخصی دیگر (خریدار) منتقل شود یا اینکه عقد اجاره موجب می شود که مالکیت منافع مال برای مدت معین از شخصی (موجر) به شخص دیگر (مستاجر) منتقل شود. اثر اصلی عقد وکالت همانطور که در تعریف فوق ملاحظه می شود نیابت است. به این صورت که شخصی (موکل) شخص دیگری را (وکیل) نایب خود در انجام کاری قرار می دهد تا از جانب او اقدام کند.

مطالعه نمایید : محاسبه قدرالسهم در مشارکت

وکالت کاری همانطور که از نامش پیداست فقط به منزله انجام کارهای اداری داده می شود که در وکالت نامه ذکر شده باشد و هیچ ارزش دیگری ندارد . وکالت کاری در قرارداد های مشارکت در ساخت یکی از مهم ترین رکن های قرارداد است . این وکالت نامه می بایست بصورت کامل و جامع تنظیم گردد ، که در هنگام عملیات اجرائی ساختمان دست سازنده را جهت انجام کلیه امور اداری باز بزارد . اگر وکالت کاری به درستی تنظیم نگردد باعث اختلال در روند عملیات ساختمانی می گردد. لازم به توضیح است در وکالت کاری قرارداد مشارکت در ساخت کلیه موارد اداری تا اتمام مراحل تقسیم نامه و دریافت سند تک برگی برای هر آپارتمان می بایست در نظر گرفت .

مطالعه نمایید : نحوه مشارکت در املاکی که واحد تجاری دارند

محاسبه مدت زمان وکالت کاری قرارداد مشارکت در ساخت بر مبنای زمان حدودی دریافت جواز که در قرارداد ذکر شده + مدت زمان عملیات ساختمانی موجود در قرارداد مشارکت در ساخت + مدت زمان دریافت پایان کار ساختمانی از شهرداری و دریافت تقسیم نامه و سند تک برگی از اداره ثبت اسناد و املاک + ۶ ماه اضافه تر جهت موارد پیش بینی نشده . پس برای هر قرارداد مشارکت در ساخت مدت زمان وکالت کاری متفاوت می باشد.

بازدید نمایید : نمونه کار مشارکت در ساخت 24 واحدی واقع در محله بلوار فردوس شرق

پس از مواردی که می بایست در وکالت ذکر شود و مدت زمان آن ، موردی که قابل ذکر است بلاعزل بودن وکالت کاری در زمان فوق می باشد . این را در نظر داشته باشید که وکالت کاری به غیر از انجام امور اداری هیچ ارزش دیگری ندارد . در صورتی که وکالت کاری بصورت عادی تنظیم گردد ممکن است برخی از مالکان در اواسط اجرای پروژه اقدام به فسخ وکالت نموده و کار را متوقف نمایند ، که معمولا در قرارداد های مشارکت در ساخت بندی جهت فسخ وکالت نامه گنجانده شده که در صورت فسخ وکالت ضرر و زیان می بایست از طرف مالکین به سازنده پرداخت گردد .

و چون روابط مالکین تضامنی می باشد و کلیه مالکین متضرر می شوند حتما می بایست وکالت کاری بصورت بلاعزل تنظیم گردد. معمولا سازندگان هم بر سر این موضوع تاکید دارند .

بازدید نمایید : نمونه کار مشارکت در ساخت لاکچری، تکواحدی لوکس در محله مهران منطقه 5

در صورتی که سازنده از تعهدات خود سر باز زند بندهایی در قرارداد مشارکت موجود است که از این کار جلوگیری نماید و نیازی به اهرم فشار از طریق وکالت نمی باشد . چون فسخ وکالت در هر صورت به ضرر مالکین می باشد. پس بهتر است وکالت کاری بصورت بلاعزل تنطیم گردد.

بازدید نمایید : نمونه کار تکواحدی لوکس در محله مرزداران

نقش وکالت کاری در مشارکت در ساخت

  • سایت املاک آی شهر : ishahr.ir
  • سایت مشارکت در ساخت آی شهر : ishahr.co
  • سایت صنعت ساختمان آی شهر : ishahr.org
  • سایت مدریت ساختمان آی شهر : ishahr.net

جهت معرفی سازنده ، عقد قرارداد مشارکت در ساخت و مشاوره با ما تماس بگیرید. ۰۹۱۲۲۱۷۰۸۲۳

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم