سلام ، به سایت مشارکت آی شهر خوش آمدید.

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S  در طرح تفصیلی

کد مطلب : 96092802

مشارکت در ساخت در پهنه تجاری با علامت S ، مالکین محترمی که ملک آنها در پهنه تجاری S قرار گرفته است ، جهت انجام مشارکت در ساخت بهتر است در باره این پهنه اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند . لازم بذکر است هزینه جواز این املاک بسیار بالاتر از پهنه بندی های دیگر می باشد .

1: “ساختار شبکه اي شهر تهران”، هماهنگ با ساختارهاي طبيعي و تاريخي و نظام هاي حرکت، عملکرد و فعاليت، متشکل از پنج محور شمالي – جنوبي و سه محور شرقي – غربي است که ضمن تسهيل امکان حرکت و جابجايي بهتر در سطح شهر و كاهش تقاضاي سفر، سامانيابي عناصر بزرگ مقياس با کارکردهاي شهري و فراشهري تهران را فراهم مي سازد.
2: در “سازمان فضايي شهر تهران”، به منظور تمرکززدايي از مركز شهر و تعديل نظام شعاعي در ساختار فعلي شهر، با پالايش مركز اصلي آن و افزايش چشم‌گير سهم نظام شبكه‌اي در ساختار شهر با توزيع مرکزيت و استقرار نظام سلسله مراتبي مطلوب، شبكه‌اي از مراکز در سطوح و مقياس مختلف براي تهران و تا افق طرح، به شرح رديف (5) سند اصلي سامان يافته و تجهيز مي شوند.
3: “ساختار پهنه بندي شهر تهران”، سند اصلي هدايت و کنترل تحولات کالبدي و نظارت برساخت و ساز در عرصه هاي شهري تهران به منظور جلوگيري از تداخل غيرضروري و نامناسب کاربري ها و ارتقاء کيفيت و کارايي محيط شهري است. بر مبناي اصول و نقشه پهنه بندي طرح جامع براي شهر، نقشه هاي تفصيلي و ملاک عمل شهر، براي پاسخگويي به مالکين و هرگونه تقاضاي ساخت و ساز، با تراکم هاي ساختماني مجاز، چگونگي ساخت و ساز و ضوابط دسترسي و تعيين کاربري هاي مجاز و قابل استقرار، براساس و منطبق با اين طرح و اسناد آن، به شرح صفحات سند اصلي تهيه و تدقيق شده و به تصويب کميسيون ماده (5) شهر تهران خواهد رسيد. استفاده از اراضي در سطح شهر تهران براساس ضوابط مشخص، طبق جداول و نقشه هاي پيوست سند اصلي در چهار پهنه متمايز و کلان “سکونت”، “فعاليت”، “مختلط” و “حفاظت” (سبز و باز) که در زیر ویژگی های پهنه تجاری پهنه S را معرفی می نماییم .

مطالعه نمایید : محاسبه قدرالسهم در مشارکت

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

“پهنه فعاليت”، قسمت هايي از شهر به وسعت 182 کيلومترمربع است، که وجه غالب آن، کار و فعاليت بوده و سهم سکونت در آن بسيار محدود و تابع نظم عمومي کار و فعاليت است. تمايز اين پهنه، براي جداسازي پهنه هاي کار و فعاليت در ساير پهنه ها (به ويژه سکونت) در شهر و ساماندهي آن به منظور ارتقاء کيفيت محيط شهري، توأم با رونق فعاليت است. اين پهنه در عرصه هاي بسيار متراکم فعاليت با دسترسي‌هاي ضعيف، محدود شده و در مراکز جديد و پهنه هاي مستعد و رو به تـوسعه شهري با دستـرسي هاي مناسب به معابر اصلي، خطوط و ايستگاه هاي اصلي مترو، گسترش مي يابد.

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

پهنه‌ “تجاری” قسمتهایی از شهر است که وجه غالب آن، کار و فعالیت بوده و سهم سکونت در آن بسیار محدود است. این پهنه مناطق بسیار متراکم تهران که دسترسی‌های ضعیف به آن وجود دارد را شامل می‌شود.در پهنه تجاری ، ساخت ‌و ساز در قالب کاربری تجاری، اداری، خدماتی و صنعتی صادر می‌شود. صدور پروانه مسکونی در این پهنه فقط برای معدود پلاکهایی که از قبل دارای عملکرد مسکونی و بهره‌برداری سکونتی یا پروانه پایان‌کار مربوطه بوده‌اند، مجاز است.ارتفاع ساختمانهایی که در پهنه فعالیت احداث می‌شوند بین 2 تا 12 طبقه و حتی بیشتر خواهد بود، به این معنی که در مناطقی از تهران که در پهنه فعالیت قرار می‌گیرند اجازه ساخت بلندمرتبه داده می‌شود اما کاربری این سازه‌های بلند، غیرمسکونی خواهد بود.

مطالعه نمایید : با چه کسی مشارکت کنم؟

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

 نحوه استفاده از اراضی و ساخت‌وساز در “پهنه فعالیت”  (S)

این پهنه، قسمت‌هایی از شهر است،که وجه غالب آن، کار و فعالیت بوده و سهم سکونت در آن بسیار محـدود و تابع نظم عمومی این پهنه و فضاهای کار و فعالیت است. تعیین و تتدقیق این پهنه در محدوده شهر، برای متمایز کردن پهنه‌های کار و فعالیت از سایر پهنه‌ها، به‌ویژه سکونت است، تا ضمن ارتقاء کیفیت محیط شـهری، رونـق فعالیـت در فضاهای شهری میسر شود. این پهنه در عرصه‌های بسیار متراکم فعالیت با دسترسی‌های ضعیف و استقرارهای خطـی و پراکنده محدودشده و در مراکز جدید و پهنه‌های مستعد و رو به تـوسعه شهری، با دسترسی‌های مناسب به معابر اصلی، خطوط و ایستگاه‌های اصلی مترو، گسترش‌یافته است. این پهنه به تفکیک زمینه‌های فعالیت، از زیر پهنه‌های متمایز تجاری، خدماتی، اداری و صنعتی و یا اختلاطـی از این فعالیت‌ها در مقیاس عملکردی محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای، شهری و فراش‌های تشکیل‌شده و عرصه اصلی استقرار و بارگذاری مناسب فعالیت، برای جلوگیری از تداخل نامناسب کاربری‌ها، ارتقاء کیفیت محیط شهری، و در جهت رونق فعالیت‌های سازگار با محیط زندگی ساکنین شهر تهران است. سکونت در پهنه فعالیت، بـا توجـه بـه نظـم عمـومی فضاهای کار و فعالیت، معطوف به تثبیت سکونت موجود در فضاهای سنتی فعالیت (مانند بازار) و ساماندهی سـکونت موجود در فضاهای فعالیت به شیوهای مناسب و توأمان، برای سرزندهماندن شبانه‌روز فضاهای فعالیت مـدرن (ماننـد مراکز و پردیس‌های شهری) است.
عرصه‌های فعالیت در شهر تهران، با استفاده از محدوده‌های مستعد توسعه و تبدیل کاربری‌های، ناهمسنگ، نامناسب و ناسازگار با محیط شهری ( مانند کاربری‌های نظامی، انبارهای متروکه، صنایع مزاحم و …)گسترش و توسعه‌یافته، و در عرصه‌های خاص، مانند بافت‌های متراکم با دسترسی‌های ضعیف و استقرارهای خطی و پراکنـده، محدودشده است.
پهنه کلان فعالیت (S) شامل سه پهنه اصلی با کد یک‌رقمی( S2 ،S1و ،(S3 هفت پهنه با کد دورقمی شـامل؛ بازار (تجاری، خدماتی و فرهنگی) ، (S11) محورها و گستره‌های تجاری، اداری و خدمات (S12) گستره‌ها و مراکـز تجاری، اداری و خدمات،(S21) گستره‌ها و مراکز تجاری، اداری و خدمات (با غلبه فرهنگـی) ،(S22) صـنعت (S31) گستره و محور کارگاهی – تولیدی (S32) و بالاخره خدمات صنعتی و فنی (S33) است که با توجه بـه مقیـاس و نـوع عملکرد و عوامل مختلف کالبدی ازجمله تراکم، سطح اشغال و تعداد طبقات، در ١٩زیر پهنه با کد سه‌رقمی و به شرح جدول شماره ( ۲) طبقه‌بندی‌شده‌اند. ضوابط و مقررات استفاده از اراضی در زیر پهنه‌های فعالیت، به‌قرار زیر است:
۱-۳: ویژگی‌های کالبدی و نحوه ساخت‌وساز در پهنه فعالیت شامل میزان تراکم، سطح اشغال و تعداد طبقـات مجـاز ساختمانی در جدول شماره (٢) این سند ارائه‌شده و لازم‌الاجرا است.

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

۲-۳: عقب‌نشینی توده ساختمان و تورفتگی در طبقه همکف با آزادسازی فضا برای تردد، تجمـع و مکـث عابرین پیاده در محورهای فعالیت زیر پهنه‌های (S1) و (S2) به میزان حداقل ٣متر الزامی است. بدیهی اسـت فضـای حاصل از عقب‌نشینی توده ساختمانی، تحت مالکیت صاحب‌ملک بوده، و جزء تراکم و سطح اشغال محسـوب نمی‌گردد. ولی مالک مکلف است موجبات استفاده عمومی از این فضاها را فراهم سازد.
تبصره: در مواردی که “عقب‌نشینی و تورفتگی” به دلایل فنی به تشخیص شـورای معمـاری منطقـه، امکان‌پذیر نیست، صـدور پروانه بدون عقب‌نشینی ، بلامانع است.
٣-٣: در برخی از زیر پهنه‌های فعالیت(S) شامل S121، S122، S123، S211، S212، S213 ایجاد پیلوت در جـوار معبر اصلی ممنوع و حداکثر ارتفاع مفید ساختمان در طبقه همکف و اول برای واحدهای تجاری با نیم‌طبقه، حداکثر ۵/۶متر و در زیرزمین، همکف و طبقه اول (بدون نیم‌طبقه) برای واحدهای تجـاری حـداکثر ۵/۴متـر مجاز است. احداث نیم‌طبقه در واحدهای تجاری در طبقات دوم به بالا ممنوع است.
۴-۳: عملکرد، یا کاربری تجاری در این پهنه، شامل کلیه واحدهای تجاری (مغازه‌ها و صنوف)، فروشگاه‌های بزرگ، بازارچه‌ها،
،تا دفاتر تجاری، شعب بانک بنگاه‌ها و شرکت‌هایی است، که طبق قانون تجارت و مشابه آن اداره می‌گردند.
تبصره : شهرداری تهران مکلف به تعیین عملکردهای مجاز به استقرار، در کلیـه زیر پهنه‌های اسـتفاده از اراضـی، ظـرف مـدت
دو سال است، تا پس از تصویب در مراجع ذیصلاح، مبنای استقرار فعالیت، در پهنه‌ها شود.
۵-۳: در تمامی زیر پهنه‌های فعالیت، درصورتی‌که مساحت ملک به حدنصاب اندازه قطعه، نرسد، یا عرض‌گذر مجـاور آن کمتر از حداقل‌های پیش‌بینی‌شده در جدول شماره (٢) باشد، حداکثر تعداد طبقـات مجـاز سـاختمان، یـک طبقه با تراکم متناظر، کاهش می‌یابد. درصورتی‌که ملکی، هـم ازلحاظ حـداقل انـدازه قطعـه و هـم ازلحاظ عرض‌گذر، کمتر از حداقل‌های تعیین‌شده در جدول باشد، حداکثر تعداد طبقات، ٢طبقه با تراکم متناظر، کـاهش می‌یابد، مشروط بر اینکه پس از کاهش طبقات، تعداد طبقات باقیمانده روی زمین در اراضی و امـلاک بـا وسـعت
٣٠۰مترمربع و بیشتر، کمتر ٣از طبقه نباشد. در زیر پهنه ،S212 احداث بنادر در چارچوب ضوابط زیر پهنه مـذکور، منوط به ارائه طرح توجیهی مربوطه و تأیید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران است.
تبصره ۱: درکلیه زیر پهنه‌های فعالیت، به‌استثنای زیر پهنه S124، درصورتی‌که اندازه قطعه، کمتـر از ٣٠٠مترمربع باشـد،
احداث صرفاً یک طبقه برای فعالیت، با ٨٠درصـد سـطح اشـغال، پـس از رعایـت اصـلاحی و بـا تأمین پارکینـگ و رعایت حقوق قطعات هم‌جوار با تائید شهرداری منطقه، مجاز است. درهرحال عرض‌گذر نباید از ۶ متر کمتر باشد.
تبصره ٢: در زیر پهنه‌های S121، برای قطعات با وسعت ٣٠٠تا ١٠٠٠مترمربع، حداکثر طبقات ٩طبقه و حـداکثر تـراکم ۴٢٠
درصد، با رعایت سایر ضوابط و مقررات زیر پهنه مذکور است.

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

تبصره ۳: کاهش طبقات در زیر پهنه‌های S3 برای قطعات بین ٣٠٠مترمربع تا حدنصاب مساحت قطعـه در زیر پهنه‌های مـذکور، به‌گونه‌ای اعمال می‌شود که تعداد طبقات دوطبقه با کاهش تراکم متناظر در سطح اشغال مجاز زیر پهنه است.
تبصره ۴: کاهش طبقات در زیر پهنه‌های S3به‌گونه‌ای اعمال می‌شود که تعداد طبقات از ٢طبقه کمتر نباشد.
۶-۳: در کلیه زیر پهنه‌های فعالیت (S1) و (S2) به‌منظور ممانعت از تفکیک اراضی و املاک، در قطعاتی با وسعت سـه برابر حداقل اندازه قطعه، یک طبقه تشویقی با تراکم متناظر و در قطعاتی با وسعت پنج برابـر حـداقل انـدازه قطعه، دوطبقه تشویقی با تراکم متناظر مجاز است. برای مواردی که تعداد طبقات، ١٢طبقـه و بیشـتر باشـد، منوط به تهیه طرح توجیهی و تصویب در کمیسیون ماده پنج، است.
۷-۳:احداث بناهای بلندمرتبه، در زیر پهنه S121 ،S125و،S211 با رعایت ضوابط مربوطه طبق جدول شـماره ۲ و حفظ سیما و منظر شهری، پس از تهیه و تصویب ضوابط طرح بلندمرتبه‌سازی در کمیسیون مـاده پـنج شـهر تهران و با ارائه گزارش توجیهی و نقشه‌های طرح اولیه و سه‌بعدی پروژه، پس از تائیـد معاونـت شهرسـازی و معماری، بلامانع است.
تبصره : تا زمان تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی ، احداث بناهای بلندمرتبه (١٢طبقه و بیشتر) در سطح شـهر تهـران، به‌صورت
موردی و صرفاً با تصویب کمیسیون ماده پنج مجاز است.
۸-۳: در کلیه قطعات زیر پهنه S222 نقشه‌های طرح تفصیلی، تهیه طرح‌های موضعی ویژه و تأمین فضای سبز و بـاز، در حداقل ۵٠درصد سطح زمین، الزامی است.
۹-۳: در زیر پهنه‌های S321و S322 احداث فضاهای مسکونی پشتیبان صنعت (مهمان‌پذیر، پانسـیون، اسـتراحتگاه مخصوص کارکنان) مشروط به عدم دسترسی مستقل و در حد نیاز مجموعه‌های صنعتی، حداکثر در دوطبقه مجاز است.
تبصره : صدور پروانه با کاربری مسکونی در پهنه (S) برای معدود پلاک‌هایی کـه از قبـل مسـکونی بـا پروانـه و یـا پایـان کـار
بوده‌اند، در حد تراکم موجود (حقوق مکتسبه) مجاز است.
۱۰-۳: نوع بهره‌برداری ، نحوه بارگذاری ، سطح اشغال و تعداد طبقات بناهای بلندمرتبه در زیر پهنه S125، بر اساس ضوابط مصوب بلندمرتبه‌سازی در کمیسیون ماده پنج شهر تهران و با ارائه گزارش توجیهی مربوطه به پیشنهاد شهرداری منطقه و تأیید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بلامانع خواهد بـود. تـا زمـان تصـویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی ، احداث بناهای بلندمرتبه (١٢طبقه و بیشتر) در سطح شهر تهران به‌صورت موردی و صرفاً با تصویب کمیسیون ماده پنج مجاز است.

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

۱۱-۳: احداث بنا در قطعات تخصیص‌یافته به صنعت در پهنه S31 بر اساس طرح ویژه ، پـس از اخـذ موافقت‌های اصولی مربوطه از دستگاه‌های ذی‌ربط (وزارت صنایع و سازمان حفاظت محیط‌زیست) و ضمن رعایـت حـداقل بیست درصد (%٢٠) فضای سبز و باز عمومی و تأیید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران مجاز است.
تبصره : در کلیه زیر پهنه‌های S12و S2و ، S3تخصیص ٢٠درصد از عرصه هر پلاک به فضای سبز الزامی است.
۱۲-۳: ارتفاع مجاز ساخت‌وساز در زیر پهنه‌هایS312 ، S322 و ، S332حداکثر ١٠متـر و در زیر پهنه‌های S321و
، S331حداکثر ١٢متر است.
۱۳-۳: برای ساخت‌وساز در کلیه پلاک‌هایی که در زیر پهنه‌های S121 ،S125و S211و S212قرارگرفته‌اند، تدوین و تصویب دستورالعمل طراحی شهری، توسط معاونت شهرسازی و معماری الزامی است. همچنین تهیـه طـرح توجیهی سه‌بعدی ، برای پلاک‌هایی با وسعت بیش از سه هزار مترمربع و فضاهای پیرامونی آن (حداقل در یک بلوک شهری)، با پیشنهاد اولیه شهرداری منطقه، و سپس تائید و ابلاغ نهایی طرح توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، الزامی است.
۱۴-۳: در کلیه زیر پهنه‌های فعالیت، برای قطعات شمالی محورهای شرقی – غربی که توده ساختمانی آن‌ها در شـمالِ
قطعه شکل‌گرفته، حیاط و فضای باز مجاور معبر می‌باید از بدنه یا جداره نرم و شفاف و رؤیت پذیر (دیوار کوتاه با ارتفاع بین تا ٨٠ ۵٠سانتیمتر همراه با نرده، مشجر و …) برخوردار بوده و فاقد دیوار باشد.
۱۵-۳: در کلیه زیر پهنه‌های فعالیت که دارای طرح‌های موضعی است، تفکیک اراضی و املاک تا زمان تهیه و تصـویب طرح ویژه مربوطه، ممنوع بوده و پس‌ازآن نیز صرفاً در چارچوب ضوابط طرح موضعی مصوب است. همچنین تا زمان تهیه و تصویب طرح‌های مذکور، چنانچه مالک قطعه‌ای، تقاضـای پروانـه مسـکونی داشـته باشـد، در چارچوب قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری برای امر مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و آئین‌نامه اجرایی آن، در قطعات با مساحت کمتر از ٣٠٠مترمربع صـرفاً بـا سطــح اشغال ۵٠درصد و تراکم ساختمانی ١٠٠درصد در ٢طبقـه روی زیـرزمین و حـداکثر تـا سـقف ٢٠٠مترمربـع زیربنای مفید و در سایر اراضی صرفاً با سطح اشغال ۴٠درصد و تراکم ساختمانی ١٢٠درصـد در ٣طبقـه روی زیرزمین و حداکثر تا سقف ٣٠٠مترمربع زیربنای مفید مجاز است.
۱۶-۳: در کلیه زیر پهنه‌های فعالیت، استفاده از حداکثر تراکم ساختمانی مجاز، منوط به تأمین کلیه پارکینگ‌های موردنیاز
است. صدور پروانه و گواهی پایان کار ساختمان نیز، منوط به تأمین پارکینگ در داخل و یا خارج ازملک است.
۱۷-۳: شهرداری تهران در فرایند بازبینی طرح تفصیلی، ملزم به تعیین سهم و ساماندهی کـم و کیـف عملکردهـا و کاربری‌های خدماتی واداری در زیر پهنه‌های S1و S2، ظرف مدت یک سال است.
۱۸-۳: در تمامی زیر پهنه‌های فعالیت، تعداد طبقات و تراکم مجاز ساختمانی، در جـدول شـماره ( ۲ ) از اولـین طبقـه
فعالیت به بالا، محاسبه می‌شود.

  • سایت املاک آی شهر : ishahr.ir
  • سایت مشارکت در ساخت آی شهر : ishahr.co
  • سایت صنعت ساختمان آی شهر : ishahr.org
  • سایت مدریت ساختمان آی شهر : ishahr.net

جدول ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

کد یک‌رقمی پهنه‌های اصلی کد دورقمی پهنه‌ها کیسه رقمی مشخصات کلی زیر پهنه‌ها حداکثر تراکم ساختمانی مجاز حداکثر تعداد طبقات حداکثر سطح اشغال حداقل اندازه قطعات حداقل عرض‌گذر مجاور
طبقات پایین طبقات بالا
S1 تجاری،اداری و خدمات S11 بازار (تجاری،خدماتی و فرهنگی) S111 بازارهای سنتی تهران تثبیت الگوی کنونی (ساختار سنتی) تا تهیه و تصویب طرح‌های ویژه مداخله
S112 گستره هاو راسته‌های تجاری و خدماتی تثبیت الگوی کنونی تا تهیه و تصویب طرح‌های منظر و طراحی شهری
S12 محورها و گستره‌های تجاری اداری و خدمات S121 محورهای ویژه بلندمرتبه (باطرح توجیهی) ۷۵۰% ۱۲ و بیشتر ۸۰% تا سه‌طبقه ۳۰% ۲۰۰ ۱۸
S122 عملکرد در مقیاس فرا منطقه‌ای (فرا شهری شهری و حوزه‌ای) ۴۴۰% ۹ ۸۰% تا دوطبقه ۴۰% ۱۵۰۰ ۱۶
S123 عملکرد در مقیاس منطقه ۳۴۰% ۶ ۸۰% تا دوطبقه ۴۵% ۷۵۰ ۱۴
S124 عملکرد در مقیاس ناحیه‌ای و محله‌ای ۲۳۰% ۴ ۸۰% در همکف ۵۰% ۳۰۰ ۱۲
S125 گستره‌های ویژه بلندمرتبه (با طرح توجیهی) ۶۰۰% ۱۲ و بیشتر ۷۰% تا ۳ طبقه ۳۰% ۳۵۰۰ ۱۸
S2 مراکز و گستره‌های تجاری،اداری و خدمات (با غلبه سبز و باز) S21 گستره‌ها و مراکز تجاری،اداری و خدمات S211 گستره‌های ویژه بلندمرتبه (با طرح توجیهی) ۵۰۰% ۱۲ و بیشتر ۵۰% تا ۲طبقه ۲۰% ۲۵۰۰ ۱۸
S212 عملکرد در مقیاس فرا منطقه‌ای (فرا شهری شهری و حوزه‌ای) ۳۷۰% ۱۱ ۵۰% تا ۲طبقه ۳۰% ۱۵۰۰ ۱۴
S213 عملکرد در مقیاس منطقه ۳۱۰% ۸ ۵۰% تا ۲طبقه ۳۵% ۱۰۰۰ ۱۲
S214 عملکرد در مقیاس ناحیه‌ای و محله‌ای ۲۵۰% ۶ ۵۰% در همکف ۴۰% ۵۰۰ ۱۰
S22 گستره‌ها و مراکز تجاری،اداری و خدمات (باغلبه فرهنگی) S221 عملکرد در مقیاس فرا منطقه‌ای (فرا شهری و شهری و حوزه‌ای) با طرح‌های موضعی ویژه و مصوب کمیسیون ماده پنج و تصویب نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری
S222 عملکرد در مقیاس ناحیه‌ای و محله‌ای با طرح‌های موضعی ویژه و مصوب کمیسیون ماده ۵ شهر
S3 صنعتی – کارگاهی (تخصیص حداقل ۲۰درصد از وسعت قطعه در فضای اشغال نشده ملک به فضای سبز درختکاری شده) S31 صنعت S311 صنعت پاک با فناوری بالا و خوشه‌های صنعتی طرح ویژه ۵۰%
S312 مجتمع‌های صنایع کارخانه‌ای ۸۰% ۲ ۴۰% ۵۰۰۰ ۲۴
S32 گستره و محور کارگاهی – تولیدی S321 کارگاه‌های تولیدی و نجاری ۱۵۰% ۳ ۵۰% ۲۰۰۰ ۲۰
S322 مجتمع‌های کارگاه‌های تولیدی ۱۰۰% ۲ ۵۰% ۱۵۰۰ ۱۸
S33 خدمات صنعتی و فنی S331 عملکرد در مقیاس فرا منطقه‌ای (فرا شهری و شهری) ۱۴۰% ۳ ۶۰% در همکف ۴۰% ۱۵۰۰ ۱۸
S332 عملکرد در مقیاس منطقه‌ای و ناحیه‌ای ۱۰۰% ۲ ۶۰% در همکف ۴۰% ۱۰۰۰ ۱۴
                         

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

جدول شماره ۲: ضوابط استفاده از اراضی و ساخت‌وساز در زیر پهنه‌های فعالیت S در طرح تفضیلی شهر تهران (نقشه‌های ۱:۲۰۰۰)

منابع : سایت شهرداری تهران ، سایت تکا  ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

لینک سایت های مرتبط :

سایت صنعت ساختمان آی شهر : ishahr.org

سایت املاک آی شهر : ishahr.ir

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S     

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

ویژگی های پهنه تجاری پهنه S

11 نظر

    • دو ملک تجمیعی با پهنه s124 که بعد تجمیع و
      عقب نشینی ۷۲۰ متر مساحت دارد حدود ۳۰۰
      متر عقب نشینی دارد و بر ملک حدود ۳۲ متر
      میشود و گذر ملک هم از مقابل ملک بیش از ۲۰
      و عرض معبر پشت ملک هم ۶ متر است چه
      تراکمی تعلق میگیرد؟

      • سلام
        2 طبقه تجاری 80 درصد 4 طبقه اداری 40 درصد و هر چند طبقه زیر زمین جهت پارکینگ می توانید بسازید

    • و علیکم سلام
      بر ملک بسیار مهم است برای تامین پارکینگ اگر تامین پارکینگ داشته باشید 2 طبقه تجاری و 4 طبقه اداری به ملک شما تعلق می گیرد. البته استثنا هم وجود دارد که باید ملک بررسی دقیق تر شود

  • سلام وقت بخیر
    من ضوابط تجاری رو میخوام به منابعش رفرنس بدم
    اینکه هر ضابطه مقررات ملیه_شهرداریه_نویفرته و ….
    منبعی دارین کمکم کنه لطفا

  • سلام
    ضوابط ملک در پهنه s221 به چه صورت هست
    (با طرح‌های موضعی ویژه و مصوب کمیسیون ماده پنج و تصویب نهایی شورای عالی شهرسازی و معماری ) به چه معناست

    • سلام
      یعنی اینکه هنگام دریافت جواز باید شورا تشکیل بشه و مثل بقیه جواز های ساخت مرجع فقط شهرداری نیست.

    • سلام یه ساختمان اداری تجاری در پهنه s123
      ساختیم برای پایانکار شهرداری میگه باید حتما 5
      طبقه اداری روی تجاریها سند اداری شود … آیا
      راهی هست یک طبقه رو سند اداری کنیم مابقی
      با همون سند مسکونی تا بتوانیم پایانکار بگیریم
      البته مبحث آتش نشانی هم دارد

      • سلام
        اگه تجاری ها رو حذف کنید می توانید مسکونی کنید و با تجاری نمی شه مسکونی کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم