سلام ، به سایت مشارکت آی شهر خوش آمدید.

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R در طرح تفصیلی 

 

مطالعه نمایید : با چه کسی مشارکت در ساخت نماییم؟

 

مشارکت در ساخت در پهنه مسکونی با علامت R ، مالکین محترمی که ملک آنها در پهنه مسکونی R قرار گرفته است ، جهت انجام مشارکت در ساخت بهتر است در باره این پهنه اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند . 

کد مطلب : 96092804

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

1: “ساختار شبکه اي شهر تهران”، هماهنگ با ساختارهاي طبيعي و تاريخي و نظام هاي حرکت، عملکرد و فعاليت، متشکل از پنج محور شمالي – جنوبي و سه محور شرقي – غربي است که ضمن تسهيل امکان حرکت و جابجايي بهتر در سطح شهر و كاهش تقاضاي سفر، سامانيابي عناصر بزرگ مقياس با کارکردهاي شهري و فراشهري تهران را فراهم مي سازد.
2: در “سازمان فضايي شهر تهران”، به منظور تمرکززدايي از مركز شهر و تعديل نظام شعاعي در ساختار فعلي شهر، با پالايش مركز اصلي آن و افزايش چشم‌گير سهم نظام شبكه‌اي در ساختار شهر با توزيع مرکزيت و استقرار نظام سلسله مراتبي مطلوب، شبكه‌اي از مراکز در سطوح و مقياس مختلف براي تهران و تا افق طرح، به شرح رديف (5) سند اصلي سامان يافته و تجهيز مي شوند.
3: “ساختار پهنه بندي شهر تهران”، سند اصلي هدايت و کنترل تحولات کالبدي و نظارت برساخت و ساز در عرصه هاي شهري تهران به منظور جلوگيري از تداخل غيرضروري و نامناسب کاربري ها و ارتقاء کيفيت و کارايي محيط شهري است. بر مبناي اصول و نقشه پهنه بندي طرح جامع براي شهر، نقشه هاي تفصيلي و ملاک عمل شهر، براي پاسخگويي به مالکين و هرگونه تقاضاي ساخت و ساز، با تراکم هاي ساختماني مجاز، چگونگي ساخت و ساز و ضوابط دسترسي و تعيين کاربري هاي مجاز و قابل استقرار، براساس و منطبق با اين طرح و اسناد آن، به شرح صفحات سند اصلي تهيه و تدقيق شده و به تصويب کميسيون ماده (5) شهر تهران خواهد رسيد. استفاده از اراضي در سطح شهر تهران براساس ضوابط مشخص، طبق جداول و نقشه هاي پيوست سند اصلي در چهار پهنه متمايز و کلان “سکونت”، “فعاليت”، “مختلط” و “حفاظت” (سبز و باز) تقسیم شده است ، که در زیر با ویژگی های پهنه مسکونی آشنا خواهید شد .

“پهنه سکونت”، محدوده هايي از شهر به وسعت 266 کيلومترمربع که کاربري غالب آن مسکوني بوده و به غير از قطعات و پلاک هاي خالص مسکوني، شامل شبکه معابر و دسترسي ها و خدمات پشتيبان سکونت است. در اين پهنه به منظور تأمين امنيت و آرامش، استقرار طيفي گسترده از فعاليت ها ممنوع و يا مشروط بوده و صرفاً استقرار فعاليت تجاري و خدمات هفت گانه در مقياس محلات و نواحي، مرتبط با نياز هاي اوليه ساکنان، مجاز است.

در پهنه ‌”مسکونی” که در نقشه‌های مخصوص شهرداری تهران مشخص شده و مناطق به‌خصوصی از شهر را شامل می‌شود، مجوز ساخت‌وساز فقط برای کاربری مسکونی با تراکم 2 طبقه تا نهایت 6 طبقه صادر می‌شود و برای یکسری از مناطق ویژه شهر نیز اجازه بلندمرتبه‌سازی با شرایط خاص، در حد 12 طبقه و بیشتر نیز داده خواهد شد. در طرح تفصیلی تاکید شده برای بلندمرتبه‌سازی در مناطق ویژه، سازنده باید طرح توجیهی بیاورد.البته این در صورتی قابل قبول است که به تایید کمیسیون ماده 5 برسد.

مطالعه نمایید : آیا ملک خود را تجمیع کنیم ؟

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

نحوه استفاده از اراضی و ساخت‌وساز در “پهنه سکونت” (R)

پهنه سکونت، محدوده‌هایی از شهر است، که کاربری غالب آن مسکونی بوده و به غیر از قطعـات و پلاک‌های مسکونی، شامل شبکه معابر و دسترسی‌ها، برخی از فعالیت‌های انتفاعی و غیرانتفاعی و خـدمات پشـتیبان سـکونت است. در این پهنه به‌منظور تأمین امنیت و آرامش، استقرار طیفی گسترده از فعالیت‌ها ممنوع و یـا مشـروط بـوده، و صرفاً استقرار فعالیت‌های تجاری جزء و خدمات در مقیاس محله و ای ناحیه‌ای، مرتبط با نیازهای اولیه ساکنان، شامل؛ آموزشی، بهداشتی- درمانی، فرهنگی، مذهبی، تفریحی – گردشگری، ورزشی، پارکینگ‌های عمـومی و فضـای سـبز مجاز است.
در پهنه سکونت، به‌منظور کاهش و تعدیل تقاضای سفر و افزایش سرزندگی در محیط‌های مسکونی، فعالیت‌های مجاز به استقرار شامل خدمات انتفاعی و غیرانتفاعی و همچنین واحدهای تجاری خرد، برای رفع نیازهای خـدماتی و مایحتاج روزمره ساکنین، با عملکرد در مقیاس محله ساماندهی می‌شوند تا تدریجاً در مراکز محلات تمرکزیافته و یـا موجبات شکل‌گیری مرکز محله را طبق اسناد توسعه و عمران محلات، فراهم سازند.
خدمات محله‌ای موجود پشتیبان سکونت (انتفاعی و غیرانتفاعی، مانند واحدهای تجاری خرد) در پهنه سـکونت تثبیت می‌شود و کمبودهای خدماتی هر محله نیز در زیر پهنه‌های،S214،S124و ، M113،M114 به‌عنوان مرکـز محله سامان‌یافته و یا با مکان‌یابی مرکز مناسبی برای محله، در پهنه‌های مسکونی، عرصه‌هایی برای استقرار خدمات پیش‌بینی‌شده و سامان می‌یابد.
پهنه کلان سکونت(R) شامل؛ دو پهنه اصلی “مسکونی عام” و “مسکونی ویژه” با کـدهای یک‌رقمی( R1وR2)
٩پهنه با کد دورقمی شامل؛ مسکونی با تراکم کم(R11)، مسکونی با تراکم متوسط (R12) و مسـکونی بـا تـراکم زیـاد
(R13) بافت مسکونی ارزشمند روستایی (R21) بافت مسکونی ارزشمند تـاریخی(R22) بافـت مسـکونی ارزشـمند معاصر (R23) بافت مسکونی ارزشمند سبز (R24) مسکونی ویژه پهنه مرکزی (R25) و مسکونی ویژه پهنه محورهـای شهری و بلندمرتبه (R26) است، که با توجه به مؤلفه‌های کالبدی ازجمله تراکم، سطح اشغال و تعداد طبقـات، جمعـاً در
١۴زیر پهنه با کد سه‌رقمی و به شرح جدول  “ضوابط استفاده از اراضی و ساخت‌وساز در زیر پهنه‌های سـکونت”،

مطالعه نمایید : با چه کسی مشارکت در ساخت نماییم؟

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

طبقه‌بندی‌شده‌اند. ضوابط و مقررات استفاده از اراضی در زیر پهنه‌های سکونت، به‌قرار زیر است:
۱-۲:نحوه ساخت‌وساز در پهنه سکونت ( شامل میزان تراکم، سطح اشغال و تعداد طبقات مجاز ساختمانی) بر اساس
جدول  این سند بوده و لازم‌الاجرا است.
٢ -۲:محدوده‌هایی از پهنه سکونت شهر به دلیل برخورداری از ارزش‌های طبیعی، تـاریخی، فرهنگـی، هـویتی و یـا موقعیت ویژه، از شرایط خاصی برای ساخت‌وساز برخوردار بوده و تابع ضوابط و مقررات ویژه‌ای است.

۳-۲:تعداد طبقات در پهنه سکونت، هماهنگ و متناسب با تراکم ساختمانی مجاز و سطح اشغال زمین اسـت، کـه در زیر پهنه‌های مسکونی  عام (R1) از ۲ تا ۶  طبقه متفاوت بوده و طبق جدول شماره  این سند است.

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

 

۴-۲:در زیر پهنه‌های مسکونی  عام  (R1) وزیر پهنه بها مسکونی ویژه (R25و R26) متناسب با کاهش سطح اشغال زمین، و با رعایت سقف تراکم مجاز ساختمانی، افزایش طبقات، با تائید شهرداری منطقه، مجاز است.
تبصره: شهرداری تهران (معاونت شهرسازی و معماری) ملزم است، ظرف مدت سه مـاه دسـتورالعمل نحـوه اجـرای بنـد ۴ – ٢ را تدوین و اعمال نماید.
۵-۲:در کلیه زیر پهنه‌های سکونت عام( R1) به‌منظور ممانعت از تفکیک اراضی و املاک در قطعاتی بـا وسـعت سـه برابر حداقل اندازه قطعه، یک طبقه تشویقی با تراکم متناظر و در قطعاتی با وسعت پنج برابـر حـداقل انـدازه قطعه، دوطبقه تشویقی با تراکم متناظر مجاز است. برای مواردی که تعداد طبقات، ١٢طبقـه و بیشـتر باشـد، منوط به تهیه طرح توجیهی و تصویب در کمیسیون ماده پنج، است.
۶-۲:در زیر پهنه‌های مسکونی عام (R1) سطح اشغال در کلیه قطعات، (اعم از زیربنای مفید و غیرمفید)، حداکثر تا
۶٠درصد مساحت ملک طبق سند مالکیت است. در کلیه قطعات زیر پهنه‌های مذکور، که طول آن‌ها مساوی یا بیشتر از ٢۵متر و یا وسعت آن‌ها ١٨٠مترمربع و یا بیشتر باشد، پیشروی طولی تا ٢متر ، با حفظ سطح اشغال و رعایت هم‌جواری‌ها و حقوق همسایگی، مجاز است.
تبصره: به‌منظور مساعدت در تأمین پارکینگ، پیشروی طولی به میزان یک متر، مازاد بر مقادیر مـذکور، بـدون سـقف اساسـی،
صرفاً در طبقه همکف، مجاز است.
۷-۲: میزان سطح اشغال زیرزمین اول ساختمان‌های مسکونی حداکثر تا ٨٠درصد وسعت قطعه به‌شرط عـدم قطـع درختان، مجاز است. در زیرزمین‌های دوم به پایین، در قطعات با حداقل مساحت ٢٠٠مترمربـع، میـزان سـطح اشغال صرفاً جهت احداث پارکینگ و مشاعت مربوطه، تا ١٠٠درصد قطعه با رعایت کلیه جوانب فنـی و بـرای اراضی دارای شیب قابل‌توجه، با تأیید شهرداری منطقه، مجاز است. در مواردی کـه سـطح اشـغال زیـرزمین بیشتر از سطح اشغال طبقه همکف باشد، سقف زیرزمین نباید از تراز کف اعلام‌شده، تجاوز نماید.
۸-۲: محل استقرار ساختمان (توده گذاری) در تمامی قطعات پهنه سکونت، ضمن رعایت حقوق همسـایگی و رعایـت حداکثر سطح اشغال و حداکثر پیشروی طولی و طبقات مجاز، صرفاً در سـطح ٧٠درصـد مسـاحت قطعـه بـا پیشروی از شمال در طول قطعه، مجاز است. در صورت عدم امکان استقرار بنا در جبهه شـمالی زمـین، نحـوه استقرار ساختمان، با رعایت موارد مذکور، توسط شهرداری منطقه تعیین می‌شود.
۹-۲:در تمامی زیر پهنه‌های سکونت، تعداد طبقات مسکونی و تراکم مجاز ساختمانی در جدول شـماره از اولـین طبقه مسکونی به بالا، محاسبه می‌شود.

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

۱۰-۲ :پارکینگ موردنیاز برای هر واحد مسکونی در پهنه سکونت (R)و برای کلیه واحدهای مسکونی هر سـاختمان، حداقل یک واحد پارکینگ برای هر واحد مسکونی است، که در همان قطعه و در صـورت عـدم امکـان تأمین پارکینگ در آن قطعه، در پارکینگ‌های خارج ازملک در شعاع حداکثر ٢۵٠متر، با اسناد تفکیکی مجاز است.
تبصره : شهرداری تهران ملزم است طی سه دوره پنج‌ساله در کلیه محلات شهر تهران، به‌ویژه در محلاتی کـه تأمین پارکینـگ در قطعات مسکونی امکان‌پذیر نیست، موجبات احداث پارکینگ‌های طبقاتی را طبـق اسـتانداردهای لازمـه و بر اساس اسناد توسعه و عمران محله، فراهم نماید.
۱۱-۲: احداث واحدهای مسکونی با مساحت (زیربنا) کمتر از ٣۵مترمربع ، (سطح مفید) با توجه به حداقل بعد خانوار و حداقل سرانه زیربنای خالص مسکونی )حدود / ١٧ ۵مترمربع برای هر فرد( تا افق طرح )١۴٠۵(مجاز نیست.
۱۲-۲: در کلیه پهنه‌های سکونت، به‌استثنای زیرپهنه­های R 111 و R 112 بافت­های ارزشمند سبز، روستایی و تـاریخی اعمال حداکثر تراکم ساختمانی مجاز، منوط به رعایت حداقل اندازه قطعه و حداقل عرض معبر، طبـق جـدول شماره  است.
۱۳-۲: ضوابط و مقررات ساخت‌وساز در بافت مسکونی ارزشمند معاصر (R231) طبق اصـول و ضـوابط طرح‌های مصوب پهنه‌های مذکور است.
تبصره: ساخت‌وساز بافت ارزشمند معاصر نارمک (R231) طبق ضابطه وضع موجود ملاک عمل در این محدوده است.
۱۴-۲: در تمامی زیر پهنه‌های سکونت عام (R1) و زیر پهنه‌های سکونت ویژه( R25و R26) اگر مساحت ملک کمتر از حدنصاب اندازه قطعه یا و عرض‌گذر مجاور آن، کمتر از حداقل‌های جدول شماره ١باشـد، از حداکثر تعـداد طبقات مجاز ساختمان، یک طبقه با تراکم متناظر کاهش می‌یابد. در مواردی که قطعه‌ای از هم لحـاظ حـداقل اندازه و از هم لحاظ عرض‌گذر مجاور، کمتر از حداقل‌های جدول  باشد، دوطبقه از حداکثر تعداد طبقات بـا تراکم متناظر، کاهش می‌یابد.
تبصره ۱: کاهش طبقات، می‌باید به‌گونه‌ای اعمال شود، که تعداد طبقات از سه طبقه روی پیلوت و زیرزمین کمتر نشود.
تبصره ۲: کاهش طبقات در زیر پهنه‌های مسکونی با تراکم کم، اعمال نمی‌شود.
تبصره ۳: ساخت‌وساز در قطعات ریزدانه، طبق بندهای ۱ -١۵تا ۵ -١۵فصل دوم مجموعه ضوابط و مقررات طرح تفصیلی است.
تبصره ۴: تقلیل حداقل اندازه قطعات، در زیر پهنه‌های مسکونی ویژه (R26) مشتمل بر تقلیل اندازه قطعـه، از ١٠٠٠بـه ٧۵٠ مترمربـع، در زیر پهنه (R261) و از ١۵٠٠بـه ١٠٠٠مترمربـع در زیر پهنه (R262) و از ۵٠٠٠بـه ٣٠٠٠مترمربـع، در زیر پهنه (R263) است.
تبصره ۵: حذف قید سقف واحد پذیری سکونت، در زیر پهنه‌های مسکونی ویژه ( R241).
* مصوب کمیسیون ماده پنج، با لحاظ انعکاس آن به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

۱۵-۲: شهرداری تهران، ملزم است با توجه به مصوبه طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران (ماده سه، تبصره دو) در سال اول اجرای طرح تفصیلی، در چارچوب بازنگری طرح تفصیلی جدید شهر تهران، ضمن تعیـین حـداقل انـدازه قطعات به تفکیک مناطق در زیر پهنه‌های مسکونی با تراکم کم، نسبت بـه تتدقیق منطقه‌ای انـدازه حـداقل قطعات و عرض معابر در سایر زیر پهنه‌های مسکونی نیز اقدام نماید.
۱۶-۲: احداث ساختمان بلندمرتبه در زیر پهنه مسکونی ویژه R263، در قطعات بـا حـداقل مسـاحت ٣٠٠٠مترمربـع، منوط به تهیه طرح سه‌بعدی و تائید آن در مراجع ذیصلاح است.
الف:مرجع رسیدگی و تائید نهایی طرح‌های توجیهی قطعات ٣٠٠٠مترمربع و بیشتر، به پیشنهاد شـهرداری منطقه، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران است.
ب: شهرداری تهران مکلف به تهیه دستورالعمل طراحی برای ساختمان‌های بلندمرتبه مسکونی ظرف مـدت یک سال، پس از ابلاغ طرح تفصیلی تهران و تصویب آن در مراجع قانونی مربوطه است.
ج: با ابلاغ طرح تفصیلی، ضوابط بلندمرتبه‌سازی به شیوه هرمی، ملغی است.
۱۷-۲:در زیر پهنه‌های مسکونی ویژه٢۶۱R در قطعاتی با مساحت کمتر از ٣٠٠مترمربع، حداکثر تعداد طبقات مجـاز ساخت‌وساز، سه‌طبقه، با حداکثر سطح اشغال ۵٠درصد و در زیر پهنه‌های مسکونی ویـژه ٢۶٢Rو ٢۶۳R در قطعاتی با مساحت کمتر از ۵٠٠مترمربع، حداکثر تعداد طبقات مجاز ساخت‌وساز، چهار طبقه با حداکثر سطح اشغال ۵٠درصد است.
۱۸-۲: شهرداری تهران، در سال اول اجرای طرح تفصیلی، ملزم به تدوین دستورالعمل تعیین نسبت‌های عرض (بر یـا لبه) به طول (عمق) قطعه برای شرایط متفاوت در زیر پهنه‌های مسکونی ویژه ٢۶ Rاست.
۱۹-۲: شهرداری تهران موظف است، ظرف مدت یک ماه، با همکاری و تائید دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، در پهنه‌های سکونت Rمحدوده‌هایی را که دارای شرایط خاص هسـتند، شناسـایی و در حـد تـراکم مصوب طرح جامع و یا در حد تراکم وضع موجود ملاک عمل و یا در حد تراکم وضع موجود غالب محدوده موردنظر، تثبیت و در نقشه‌های طرح تفصیلی شهر اعمال نماید. (ازجمله اراضی باغات کـن، شـهرک آزادشـهر در منطقه٢٢، شهرک گلستان در منطقه و ۴حریم امنیتی کاخ سعدآباد(
۲۰-۲:در کلیه زیر پهنه‌های مسکونی، به‌غیراز پهنه‌های ارزشمند سبز، روستایی و تاریخی، در قطعـات بـا مسـاحت بیش از ٢٠٠٠مترمربع، احداث بنای مسکونی بلندمرتبه، با ارائه طرح توجیهی (شهرسـازی، زیست‌محیطی، اقتصادی و فنی) و منوط به تصویب در کمیسیون ماده پنج شهر تهران است.

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سومین جلسه سال جاری خود به تاریخ ۴/۲/۱۳۹۱، طرح تفصیلی تهران را پیرو جلسه قبلی مورخ ۸/۱۲/۱۳۹۰ و همچنین جلسه مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۰ کمیسیون ماده ۵ شهر تهران مورد بررسی مجدد قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم نمود:

۱- زیر پهنه R111 در نقشه های طرح تفصیلی جدید شهر تهران به R112 تبدیل گردد و احداث بنا در چارچوب ضوابط و مقررات زیر پهنه R112 بلامانع خواهد بود.

۲- زیر پهنه R112 و R121 در نقشه های طرح تفصیلی جدید به R122 تبدیل و احداث بنا در چارچوب ضوابط و مقررات زیر پهنه R122 بلامانع خواهد بود.

۳- ساخت و ساز در قطعات با مساحت بیشتر از ۵۰ متر تا ۱۵۰ متر مربع (با رعایت حداقل عرض معبر ۶ متر و رعایت برهای اصلاحی) عمدتاً در اراضی و املاک ریز دانه واقع در پهنه R حداقل سه طبقه روی پیلوت مجاز است.

۴- در اراضی و املاک دارای مساحت کمتر از ۵۰ متر مربع (طبق سند مالکیت) واقع در پهنه (R) شهرداری با اولویت تملک اقدام و در صورت عدم تملک، به شرط رعایت بر اصلاحی احداث صرفاً یک واحد مسکونی (زیرزمین و همکف) با حداکثر ۸۰% سطح اشغال مجاز خواهد بود.

۵- در زیر پهنه R241 تراکم ساختمانی ۱۲۰% (یکصد و بیست درصد) سطح اشغال حداکثر ۳۰% و حداکثر ۴ طبقه تعیین می گردد.

۶- کلیه اراضی دولتی متعلق به وزارت راه و شهرسازی، در پهنه بندی های طرح تفصیلی جدید شهر تهران جهت تأمین سیاستهای وزارت مذکور به کاربری های R و M تبدیل می گردد، شهرداری تهران با همکاری دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ظرف مدت ۲ ماه نسبت به تدقیق و لحاظ آن در نقشه های طرح تفصیلی جدید شهر تهران اقدام نمایند.

۷- به منظور ایجاد تعادل در توسعه شهر، تراکم پایه مالی در کلیه پهنه های مسکونی (R) واقع در شمال محور انقلاب معادل ۱۲۰% (یکصد و بیست درصد) وسعت ملک برابر سند مالکیت و در جنوب محور انقلاب معادل 180% (یکصد و هشتاد درصد) وسعت ملک برابر سند مالکیت تعیین می گردد.

۸- شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه با همکاری دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در پهنه های سکونت (R) بندهای فوق محدوده های فوق الذکر که دارای شرایط خاص هستند را شناسایی و در حد تراکم مصوب طرح جامع و یا در حد تراکم وضع موجود ملاک عمل و یا در حد تراکم وضع موجود غالب محدوده های مورد نظر پس از تأیید نهایی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تثبیت و در نقشه های طرح تفصیلی جدید شهر اعمال نمایند. (از جمله اراضی باغات کن و شهرک آزاد شهر در منطقه ۲۲، شهرک گلستان در منطقه ۴، حریم امنیتی کاخ سعدآباد)

 

کد یک‌رقمی پهنه­های اصلی کد دورقمی پهنه‌ها کد سه‌رقمی مشخصات کلی زیر پهنه‌ها حداکثر تراکم ساختمانی مجاز حداکثر تعداد طبقات حداکثر سطح اشغال حداقل اندازه قطعات حداقل عرض معبر
R1 مسکونی عام R11 مسکونی با تراکم کم R111 مسکونی ویلایی و مسکونی دوطبقه ۱۲۰% ۲ ۶۰%
R112 مسکونی ۳ طبقه ۱۸۰% ۳ ۶۰%
R12 مسکونی با تراکم متوسط R121 مسکونی ۴ طبقه ۲۴۰% ۴ ۶۰% ۲۰۰ ۸
R122 مسکونی ۵ طبقه ۳۰۰% ۵ ۶۰% ۲۵۰ ۱۰
R13 مسکونی با تراکم زیاد R131 مسکونی ۶ طبقه ۳۶۰% ۶ ۶۰% ۳۰۰ ۱۲
R2 مسکونی ویژه R21 بافت مسکونی ارزشمند روستایی R211 مسکونی ۲ طبقه ۱۰۰% ۲ ۵۰%
R212 مسکونی ۳ طبقه ۱۲۰% ۳ ۴۰%
R22 بافت مسکونی ارزشمند تاریخی R221 مسکونی ارزشمند تاریخی(با طبقات متفاوت) ۱۰۰% ۲ ۵۰%
R23 بافت مسکونی ارزشمند معاصر R231 بافت‌های مسکونی ارزشمند معاصر تثبیت وضع موجود بر اساس طرح‌های قبلی مصوب
R24 بافت مسکونی ارزشمند سبز R241 بافت‌های مسکونی ارزشمند سبز ۱۲۰% ۴ ۳۰%
R25 مسکونی ویژه پهنه مرکزی R251 مسکونی پهنه مرکزی ۲۵۰% ۵ ۵۰% ۳۰۰ ۱۲
R26 مسکونی ویژه پهنه محورهای شهری R261 مسکونی ۷ طبقه ۲۸۰% ۷ ۴۰% ۷۵۰ ۱۴
R262 مسکونی ۹ طبقه ۳۱۵% ۹ ۳۵% ۱۰۰۰ ۱۴
R263 مسکونی ویژه (بلندمرتبه با طرح توجیهی) ۶۰۰% ۱۲طبقه و بیشتر ۳۰% ۳۰۰۰ ۲۰

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

جدول : ضوابط استفاده از اراضی و ساخت‌وساز در زیر پهنه‌های سکونت R در طرح تفضیلی شهر تهران (نقشه‌های ۱:۲۰۰۰)

منابع : سایت شهرداری تهران ، ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

لینک سایت های مرتبط :

سایت صنعت ساختمان آی شهر : ishahr.org

سایت املاک آی شهر : ishahr.ir

ویژگی های پهنه مسکونی پهنه R

33 نظر

    • سلام وخسته نباشید
      ملک با ابعاد 144=8×18
      ملک مجاور 108=6×18
      گذر ۸ متر
      پهنه R122
      ساخت ۱۴۴ متری در این پهنه باتوجه ب گذر
      چند طبقه مسکونی تعلق میگیره
      واگر تجمیع بشه چ تصمیمیلحاظ میشه
      ممنونم بابت وقت و نظر مفیدی ک میزارید
      لطفا راهنمایی بفرمایید

      • با سلام
        بستگی به منطقه شما داره ولی چهار طبقه بیشتر نمی دهند شاید قبل از عید بشه 5 طبقه گرفت .

    • با درود
      یک ملک مسکونی کلنگی باسند در بافت فرسوده
      کن منطقه ۵ بامشخصات
      مساحت ۱۵۴م شرقی
      بر ۱۰ م و حدود ۵۰م اصلاحیه دارد ۲متر از بر و ۲متر
      از طول مانده حدود ۱۰۴ م پهنه R212 و گذر ۱۰م
      چندمتر مساحت اشغال و کل تراکم میدن
      سپاس

  • سلام با تشکر از سایت مفیدتون
    من زمینی به مساحت 210 متر گذر 8 متر دارم توی پهنه r121 میخواستم بدونم کی میتونم 5 طبقه بسازم

    • سلام
      در گذر 8 متری 5 طبقه نمی توان ساخت – در گذشته انجام می شد . اما در حال حاضر و با قوانین موجود نمی توان 5 طبقه مسکونی ساخت

      • سپاس از جواب شما
        باید عرض کنم البته این ملک تجمیع 2 ملک 110 متری جمعا 220 متر میباشد و همسایه های ما به همین صورت تجمیع قبلا
        5 طبقه ساخته اند
        احتمال داره قوانین عوض شوند و 5 طبقه بدهند؟

  • سپاس از جواب شما
    باید عرض کنم البته این ملک تجمیع 2 ملک 110 متری جمعا 220 متر میباشد و همسایه های ما به همین صورت تجمیع قبلا 5 طبقه ساخته
    اند
    احتمال داره قوانین عوض شوند و 5 طبقه بدهند؟

  • با سلام و تشکر از سایت خوب شما.
    زمین ما در پهنه R251 نارمک قرار گرفته 120 متر. دو طبقه فعلا بنا داریم.
    خواستم سوال کنم که به نظر شما شهرداری سطح اشغال و چند طبقه به ما اجازه بنا می دهد؟

    • سلام
      ممنون از نظر لطفتون
      به احتمال زیاد به شما 4 طبقه جواز بدهند . البته به بر ملک شما و گذر ملک شما بستگی دارد که چند متر باشد. اطلاعات دقیق تری نیاز است.

  • سلام خسته نباشید
    ملکی با مساحت ۲۹۹ متر به ابعاد ۳۳.۵در۹ میباشد که دوبر است
    سمت ۳۳.۵ طول زمین به خیابان ۱۸ متری و عرض ۹ متری زمین به
    کوچه ۶ متری که عقب نشینی از حیاط دارد ضمنا این ملک دارای یه
    باب مغازه ۵۰ متری تجاری بنام شخص ثالث و ۵ واحد مسکونی است
    خواستم بپرسم جهت ساخت با شرایط پهنه ۱۲۲ چند واحد تعلق میگیرد
    و آیا مغازه را دوباره به همون متراژ داده میشود یا خیر

    • سلام
      بازدید کننده عزیز ضمن عرض تشکر بابت بازدید از سایت مشارکت در ساخت آی شهر
      لازم به ذکر است که منطقه شهرداری ملک شما تاثیر فراوانی درجواز ساخت شما دارد. در بعضی مناطق به شما 4 طبقه می دهند و در صورت تامین پارکینگ می توانید مغازه را حفظ نمایید. در مناطق بافت فرسوده و مناطق جنوبی شهر احتمال دریافت جواز 5 طبقه می رود، اما باز باید تامین پارکینگ را در نظر گرفت .

  • با سلام .ملکی با ۳۳۱ متر مربع و داشتن پهنه ام
    و عرض کوچه ۶ متر. چند طبقه می توان
    ساخت و آیا با تبدیل پهنه به ار می شود پنج
    طبقه ساخت .ممنون از پاسخ شما

  • سلام
    دو قواره ملک در گاندی یه متراژ970 متر و بر 27ونیم و هر کدام دارای 4 طبقه هر واحد 240 متری دارند در پهنه r251
    یک واحد فروشنده ب مبلغ 15 میلیارد و متری 20 میلیون بلاعوض
    با این شرایط امکان مشارکت و شناسایی سود برای سازنده وجود دارد؟

    • سلام
      با عرض پوزش بابت تاخیر در پاسخگووی به شما دوست عزیز
      بهتر است بدانید در حال حاضر ملک های زیر 1250 متر مجوز طبقه ششم را نمی توانند دریافت نمایند و اگر ملک های تجمیع شده شما 970 متر است، جواز 5 طبقه را دریافت می نمایند. یعنی 5 طبقه مسکونی به همراه دو طبقه پارکینگ و مشاعات . پهنه ملک شما مسکونی می باشد.
      درصد قدرالسهم سازنده در این گونه ملک ها بصورت 40% به نفع سازنده و 60% به نفع مالکین می باشد.
      مشخصات دقیق تری برای مشارکت در ساخت نیاز است.
      شما فرمودید 4 طبقه ، قاعدتا بعد از ساخت 3 طبقه به مالکین تعلق پیدا خواهد کرد.
      اطلاعات دقیق تری نیاز است.
      با تشکر

  • سلام

    روز بخیر

    ۲
    تاملک ۲۰۰ متری باهم تجمع شوند ۴۰۰ متر با عرض ۲۰ متر و گذر ۱۲ متری در پهنه
    R251 چقدر بنا تعلق میگیرد
    ممنون از پاسخی کهنی فرمایید

    • با سلام
      وقت شما هم بخیر
      در صورتی مورد خاصی نداشته باشد 6 طبقه به شما تعلق می گیرد البته جواز طبقه ششم هزینه زیادی دارد.

  • امکان گرفتن طبقه ششم برای زمینی ۱۰۵۰ متری در منطقه ۵ وجود
    دارد؟و اینکه آیا می شود طبقه منفی دو را هم جواز گرفت؟

    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      بله در حال حاضر ممکن هست جواز طبقه ششم مسکونی را دریافت کرد و از لحاظ طبقات منفی هیچ محدودیتی وجود ندارد.
      در صورت نیاز تماس بگیرد. جهت معرفی سازنده و مشاوره ساخت

      • با سلام و احترام. با تشکر از مطالب خوبتون.
        سوال بنده این هست که آیا در تجمیع دو ملک با
        مساحت ۶۰۰ مترمربع و مساحت بعد از تجمیع
        ۱۲۰۰ متر، امکان اخذ پروانه برای طبقه ۶ و بیست
        درصد طبقه ۷ وجود داره؟
        عرض گذر ۱۶ متر هست و هر دو ملک جنوبی
        هستند و شکل هر دو زمین به صورت مستطیل ۱۵
        در ۴۰ هست

        • سلام خدمت شما مخاطب عزیز
          عوامل مختلفی در تعیین مبلغ بلاعوض یک مشارکت وجود دارد. سازنده، متریال، موقعیت ملک، نحوه تقسیم طبقات و….. در آن منطقه اطلاع دقیقی از متوسط مبلغ بلاعوض ندارم ولی متوسط در منطقه های میانی شهر تهران متری 18 تا 22 میلیون تومان می باشد.

  • با سلام و احترام. با تشکر از مطالب خوبتون. سوال بنده این
    هست که آیا در تجمیع دو ملک با مساحت ۶۰۰ مترمربع و
    مساحت بعد از تجمیع ۱۲۰۰ متر، امکان اخذ پروانه برای طبقه ۶ و
    بیست درصد طبقه ۷ وجود داره؟
    عرض گذر ۱۶ متر هست و هر دو ملک جنوبی هستند و شکل هر
    دو زمین به صورت مستطیل ۱۵ در ۴۰ هست

    • با سلام
      خدمت شما مخاطب عزیز
      در حال حاضر طبقه هفتم را به سختی مجوز می دهند ، اما باید شرایط ملک شما و موقعیت جغرافیایی آن و یا به اصطلاح سایت پلان آن بررسی شود .

  • سلام وقت بخیر
    به یک ملک با مشخصات زیر چند طبقه جواز میدهند؟
    ثبت شده در سند تک برگ 225 متری
    بعد از اصلاحی 153 متر (8.5 در 18)
    واقع در بافت فرسوده (محله مولوی)
    گذر 10 متری
    پهنه R121

    این درسته که چون ملک در بافت فرسوده است و بالای 200 متر و گذر 10 متری هستش یک طبقه تشویقی میدهند؟ و بخاطر اصلاحیه
    زیاد (70 متر) هم یک طبقه تشویقی میدهند؟

  • در ملک 1780 متر مربع با بر 42 متر و 6 متر و عرض گذرگاه 25 متر چقدر تراکم داده میشود

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم