سلام ، به سایت مشارکت آی شهر خوش آمدید.

مشارکت در پهنه M مختلط

مشارکت در پهنه M مختلط

مشارکت در پهنه M مختلط

کد مطلب :  95122301

مشارکت در پهنه های تجاری و اداری و مسکونی پهنه M

قبل از بیان چگونگی مشارکت در ساخت در املاک پهنه M  مختلط بهتر است با خود پهنه مختلط آشنا شویم :

مشارکت در پهنه M مختلط

تعریف پهنه مختلط M طرح تفضیلی چیست؟

در ادامه مطلب تعریف پهنه های طرح تفضیلی و پس از تعریف پهنه های R و S و زیر گروه های آنها در این مطلب به معرفی پهنه مختلط یا M میپردازیم.

قبلا گفته شد که

اراضی شهر به چهار پهنه زیر تقسیم و تعیین شده اند:

– R نماد پهنه کلان مسکونی است.

– M نماد پهنه کلان مختلط (مسکونی/تجاری) است.

– S نماد پهنه کلان فعالیت(اداری/تجاری) است.

– G نماد پهنه کلان حفاظت (سبز/ باز) است.

مطالعه نمایید :  شرایط مشارکت در ساخت در منطقه 5 تهران

پهنه کلان مختلط M اراضی است که بعلت رشد خزنده فضای فعالیت و تجاری در بخشهای مسکونی احداث آن بصورت مختلط از دو پهنه مسکونی و فعالیت توام با هم ضرورت منطقه و محله بوده و پتانسیل استقرار فعالیت های چند منظوره تجاری و فعالیت با مسکونی را دارد.

همچنین یکی از روشهای سرویس دهی مناسب به شهروندان با کاهش سفرهای شهری و غیره که پیشتر در مطالب قبل توضیح داده شد نیز میباشد.

شناخت پهنه کلان مختلط M

پهنه کلان M مختلط خود به دو بخش زیر تفکیک شده است:

الف- پهنه مختلط فعالیت با مسکونی M1.

ب- پهنه مختلط فرهنگی/گردشگری با مسکونی M2.

الف- پهنه مختلط فعالیت با مسکونی M1.

این پهنه نیز خود به دو بخش M11 و M12 تقسیم میگردد.

– M11

این پهنه اراضیی مختلط تجاری، اداری، خدمات با مسکونی را شامل شده که مطابق دستور العمل اجرایی حداکثر تا ۹ طبقه و ۴۴۰% تراکم مجاز میسازد شامل شده و خود به چهار زیر پهنه M111 و M112 و M113 و M114 تفکیک میشود که به ترتیب معرف محورهای فرا منطقه ای، محورهای منطقه ای،محورهای محلی، محورهای مختلط میباشند.

M111

این زیر پهنه نماد محورهای فرا منطقه ای و بلند مرتبه با توجیه بوده و اراضی تا ۹ طبقه و ۴۴۰% تراکم و حداکثر سطح اشغال تا دو طبقه همکف و اول تا ۸۰% و سایر طبقات ۴۰% با حداقل ضریب سکونت ۳۰%.

M112

این زیر پهنه نماد محورهای منطقه ای بوده و اراضی تا ۷ طبقه و ۳۵۰% تراکم و حداکثر سطح اشغال تا یک طبقه همکف تا ۸۰% و سایر طبقات ۴۵% با حداقل ضریب سکونت ۵۰%.

M113

این زیر پهنه نماد محورهای محلی بوده و اراضی تا ۵ طبقه و ۲۸۰% تراکم و حداکثر سطح اشغال تا یک طبقه همکف تا ۸۰% و سایر طبقات ۵۰% با حداقل ضریب سکونت ۷۰%.

M114

این زیر پهنه نماد گسترههای مختلط بوده و اراضی تا ۴ طبقه و ۲۰۰% تراکم و حداکثر سطح اشغال تا یک طبقه همکف تا ۵۰% و سایر طبقات ۵۰% با حداقل ضریب سکونت ۵۰%.

– M12

این پهنه اراضیی مختلط صنایع خدماتی و کارگاهی با مسکونی را شامل شده که مطابق دستور العمل اجرایی حداکثر تا ۵ طبقه و ۲۵۰% تراکم مجاز میسازد شامل شده و خود به دو زیر پهنه M121 و M122 تفکیک میشود.

M121

این زیر پهنه نماد محورهای مختلط بوده و اراضی تا ۵ طبقه و ۲۵۰% تراکم و حداکثر سطح اشغال تا یک طبقه همکف تا ۵۰% و سایر طبقات ۵۰% با حداقل ضریب سکونت ۲۰%.

M122

این زیر پهنه نماد گستره های مختلط بوده و اراضی تا ۳ طبقه و ۱۵۰% تراکم و حداکثر سطح اشغال تا یک طبقه همکف تا ۵۰% و سایر طبقات ۵۰% با حداقل ضریب سکونت ۲۵%.

ب- پهنه مختلط فرهنگی/گردشگری با مسکونی M2.

این پهنه نیز خود به دو بخش M21 و M22 تقسیم میگردد.

– M21

این پهنه اراضیی مختلط تفریحی تفرجی با مسکونی را شامل شده که مطابق دستور العمل اجرایی حداکثر تا ۳ طبقه و ۱۵۰% تراکم مجاز میسازد شامل شده و خود به دو زیر پهنه M211 و M212 تفکیک میشود.

M211

این زیر پهنه نماد گستره های مختلط با غلبه خدمات فرهنگی و هنری بوده و اراضی تا ۳ طبقه و ۱۵۰% تراکم و حداکثر سطح اشغال تا یک طبقه همکف تا ۵۰% و سایر طبقات ۵۰% با حداقل ضریب سکونت ۳۰%.

M212

این زیر پهنه نماد گستره های مختلط با غلبه تفریح و گردشگری بوده و اراضی تا ۲ طبقه و ۱۲۰% تراکم و حداکثر سطح اشغال تا یک طبقه همکف تا ۶۰% و سایر طبقات ۶۰% با حداقل ضریب سکونت ۳۵%.

– M22

این پهنه اراضیی مختلط ویژه بوده که مطابق دستور العمل اجرایی حفظ وضع موجود تا تهیه و تصویب طرحهای ویژه را شامل میشود و خود به دو زیر پهنه M221 و M222 تفکیک میشود.

ضریب سکونت یعنی نسبت زیربنای مسکونی به کل زیر بنای ساختمان.

در کلیه پهنه کلان مختلط احداث پیلوت مجاز نمیباشد و حداکثر ارتفاع مجاز در طبقات اول و همکف ۴٫۵ متر است.

در پهنه کلان مختلط میبایست دسترسی بخش مسکونی از بخش تجاری بصورت کاملا مجزا و از معبر اصلی ایجاد شود.

در این پهنه سطح اشغال زیر زمین اول حداکثر تا ۸۰% و زیر زمین دوم در صورت عدم وجود درخت در ملک تا ۱۰۰% مساحت قطعه مجاز است.

پس از آشنایی با پهنه مختلط M حال نوبت به چگونگی مشارکت در ساخت این گونه املاک می پردازیم.

همانطور که در بالا توضیح داده شد در دو طبقه همکف و اول این املاک می توانیم ۸۰درصد سطح اشغال داشته باشیم بصورت تجاری و بعد از آن بصورت مسکونی یا اداری با سطح ۴۰ درصد اشغال می توانیم بنا را اجرا نماییم . 

اولا ساخت این گونه املاک کار هر سازنده ای نیست و می بایست با سازنده ای مشارکت را انجام داد که تا به حال چنین پروژه هایی را انجام داده باشد . به علت جواز سنگین این گونه املاک سازنده مورد نظر از لحاظ توانایی مالی نیز باید در وضعیت خوبی به سر ببرد .

دوم اینکه شرایط مشارکت در ساخت در این دسته از املاک متفاوت با املاک مسکونی می باشد . در بخش تجاری معمولا 45 درصد برای مالکین و 55 در صد برای سازنده تقسیم بندی می شود . در طبقه های بالا نیز تا طبقه عرف منطقه به صورت ۵۰ به ۵۰ بین مالک یا مالکین و سازنده تقسیم می شود و مازاد طبقات به صورت ۷۵ درصد به نفع سازنده و ۲۵ درصد برای مالکین تقسیم بندی می گردد.

سوم اینکه در صورت اجرای بنای خلاف در هر طبقه که منافعی برای دو طرف قرارداد مشارکت در ساخت داشته باشد به میزان قدرالسهم در آن طبقه موظف به پرداخت خلافی می باشند .

در صورتی که مالکین بخواهند بصورت سند اداری در طبقات بالای تجاری ملک خود را مورد استفاده قرار دهند می بایست هزینه شهرداری بابت مجوز سند اداری را نیز نسبت به قدرالسهم پرداخت نمایند. 

راه حلی هم برای پرداخت نکردن عوارض سند اداری موجود می باشد که در صورت لزوم می توانید جهت اطلاع از آن با ما تماس بگیرید.

  • سایت املاک آی شهرishahr.ir
  • سایت مشارکت در ساخت آی شهرishahr.co
  • سایت صنعت ساختمان آی شهر ishahr.org
  • سایت مدریت ساختمان آی شهر ishahr.net

سایت مشارکت در ساخت املاک آی شهر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم