سلام ، به سایت مشارکت آی شهر خوش آمدید.

پهنه حفاظت سبز و باز ، پهنه G

پهنه حفاظت سبز و باز ، پهنه G

پهنه حفاظت سبز و باز

پهنه حفاظت (سبز و باز)، قسمت هایی از محدوده شهر است، که عرصه‌های سبز و باز عمومی و خصوصی، پارک های جنگلی، باغات و اراضی مزروعی و حرایم و پهنه‌ های حفاظت ویژه را در بر می گیرد. با توجه به نقش و اهمیت این پهنه در ارتقاء کیفیت محیط و سیمای شهری تهران، ساخت و ساز در آن ها، محدود بوده و عمدتاً برای توسعه گردشگری و تفرج، برخی خدمات آموزشی، درمانی و بهداشتی، فرهنگی و…، مدیریت بحران و استقرارهای موقت مجاز می‌باشد. این محدودیت ضمن ایجاد سرزندگی، در محیط شهری، مانع گسترش فیزیکی شهر تهران شده و بهره برداری مناسب و حفاظت فعال و تجهیز شده را برای این پهنه به وجود می آورد.

این پهنه کلان شامل؛ سه پهنه اصلی با کد های یک رقمی (G1)، (G2) و (G3) است، که در ۵ پهنه با کد دو رقمی شامل؛ پارک های شهری (G11)، پارک های جنگلی (G12)، باغات و اراضی مزروعی (G21)، رود- دره‌ ها (G31) و پهنه های سبز و باز ویژه (G32)، دسته بندی شده و جمعاً نیز ١٢ زیرپهنه با کد سه رقمی را تشکیل داده که به شرح جدول شماره (۴) طبقه بندی شده‌اند. مقررات استفاده از اراضی در زیرپهنه های حفاظت، به قرار زیر است:

۱-۵: در تمامی زیرپهنه‌ های دوازده گانه پهنه کلان حفاظت (سبز و باز)، به غیر از زیرپهنه های باغات و اراضی مزروعی (G21) که مشمول مفاد بند (١۴) این سند است، هرگونه ساخت و ساز، با حداقل بنا و سطح اشغال، و صرفاً در قالب طرح های ویژه مصوب، مجاز است.

تبصره(١): ساختوسازدراینپهنه هامحدودبودهودرزیرپهنه های (G32) احداثساختمان هایمسکونیمطلقاًممنوعاست.

تبصره(۲): هرگونهتغییرکاربریکلیهقطعاتتثبیتشدهموجودومصوب(بهویژهفضایسبز)، درپهنهحفاظتسبزوباز (G) ممنوع است.

۲-۵: کلیه اراضی زیر پهنه های G مشمول قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز مصوب سال ١٣۵٩ و اصلاحیه های بعدی آن بوده و هرگونه ساخت و ساز در فضاهای سبز خصوصی (زیرپهنه‌های G2) بر اساس دستورالعمل ماده ١۴ قانون زمین شهری است.

۳-۵: هرگونه ساخت و ساز مسکونی، اداری، صنعتی، نظامی و غیره، در محدوده پارک های جنگلی (G12)، ممنوع بوده و کاربریهای مجاز، محدود به فعالیت ‌های مرتبط با گذران اوقات فراغت، تفرج، گردشگری و ورزشی بر اساس طرحهای توجیهی مصوب است.

تبصره(١): ساماندهیوتجهیزپارک هایجنگلیبهصورتیکپارچهتحتنظرشهرداریتهران،بهمنظورتأمینایمنی هایاکولوژیک،انسانی(آتش سوزی،تخریبوقطعاشجار) واجتماعی،الزامیاست.

تبصره (۲): هرگونه واگذاریدائمیعرصهواعیانپارک هایجنگلیتوسطشهرداریتهران،وسایردستگاه هایذیربطبهاشخاصحقیقیوحقوقی،ممنوعبودهوواگذاریمحدوده‌هاییازپارکبرایتجهیزواستقرارکاربری‌هایمجاز،طبقضوابطومقرراتقانونیبهره برداری ازپارک‌هایجنگلیوبهصورتاجارهبامدتمعین،مجازاست.

۴-۵: با تأکید بر ممنوعیت هرگونه تفکیک و ساخت و ساز مسکونی در زیرپهنه های فضای سبز عمومی (G1)، ساخت و ساز مجاز طبق جدول با حداقل بنا و سطح اشغال، صرفاً با تهیه طرح‌های ویژه، پس از تصویب در کمیسیون ماده (۵)، مجاز است.

تبصره: هرگونهتفکیکدرزیرپهنه‌ های G1 و G311، G321 و G323ممنوعبودهوفقطدرچارچوبطرح هایتوجیهی مربوطه و تصویب آن در کمیسیون ماده پنج مجاز است.

۵-۵: هرگونه ساخت و ساز در پهنه حفاظت رود- دره‌ها (G31)، شامل مسیر رودخانه و حریم مصوب قانونی (حریم کیفی و…) آن، ممنوع و در سایر محدوده های این پهنه، بر اساس طرح های توجیه زیست محیطی و هیدرولوژیک و طرح های منظر و طراحی شهری مصوب کمیسیون ماده (۵) مجاز است.

تبصره: شهرداری تهران مکلف است، ظرف مدت یکسال از ابلاغ طرح تفصیلی جدید شهر تهران، طرح های منظر و طراحیشهری رود دره‌ها و ضوابط و مقررات ساخت و ساز مربوطه را بر اساس مطالعات زیست محیطی و هیدرولوژیک وطرح های حفاظتی اسناد فرادست تهیه و به تصویب کمیسیون ماده (۵) شهر تهران برساند.

۶-۵: در زیرپهنه حفاظت فرهنگی و تاریخی (G321)، هرگونه ساخت و ساز با مجوز و بر اساس ضوابط سازمان میراث فرهنگی، مجاز است.

تبصره: شهرداریتهرانموظفاستباهمکاریسازمانمیراثفرهنگی،صنایعدستیوگردشگری،ظرفمدتیکسالازابلاغ طرح تفصیلی، نسبت به تدوین ضوابط پهنه G321، تصویبآندرکمیسیونماده(۵) شهرتهران،اقدامنماید.

۷-۵: در زیرپهنه حریم بزرگراه‌های ویژه (G322) هرگونه ساخت و ساز، ممنوع است و تمامی عرصه های این زیرپهنه، می باید صرفاً به ایجاد فضای سبز اختصاص یابد. احداث جایگاه سوخت و ایستگاه های مترو بر اساس طرح های ویژه مصوب و طبق ضوابط مربوطه، بلااشکال است.

۸-۵: هرگونه ساخت و ساز در زیرپهنه حفاظت ویژه، محدوده بین حد کالبدی شهر و محدوده شهر (G323)، صرفاً بر اساس مصوبه کمیسیون ماده (۵) شهر تهران (بند یک صورت‌جلسه شماره ۵٠٠ کمیسیون ماده پنج شهر تهران)، مجاز است.

تبصره (١): ساختوسازهادرزیرپهنه G323، برایسکونتمجازنبودهوصرفاًمختصبرایفعالیت هایمجازبهاستقرار،در این پهنه است.

تبصره (٢): شهرداری تهران مکلف است، ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران نسبت به اجرا دستورالعمل تهیه طرح های ویژه برای پهنه G323، با توجه به اندازه زمین و موقعیت آن و همچنین تهیه طرح ساماندهی محدوده‌ های اراضی G323، پس از آن، جهت تصویب در مراجع ذیربط اقدام نماید.

۹-۵: شهرداری تهران مجاز است، در کلیه زیر پهنه‌ های G1 و G3، نسبت به تملک املاک برای ایجاد فضای سبز و تأمین سرانه‌های خدمات شهری اقدام نماید. در کلیه زیرپهنه های G2، نیز شهرداری تهران می‌تواند در صورت توافق با مالکین، نسبت به خرید املاک به منظور ایجاد و تأمین فضای سبز و سرانه های خدمات شهری، اقدام نماید.

۱۰-۵: حداقل قطعه حاصل از تفکیک و افراز در زیرپهنه های G2 معادل ۲۰۰۰ مترمربع است. ساخت و ساز در این زیرپهنه ها، با رعایت ضوابط و مقررات ماده ۱۴ قانون زمین شهری، مجاز است.

تبصره: درزیرپهنه های G2، برایرفعمغایرتحداقلساختوسازدرطرحجامعتهران،باحداکثرسطحاشغال،درقطعات کمتر از ٧٠٠ مترمربع، احداث ٣۵ مترمربع سرپناه، در یک طبقه، برای زندگی، مجاز است.

۱۱-۵: صدور پروانه ساختمانی برای کلیه ساخت و سازهای مجاز در پهنه G، به ویژه در پارک ها، حتی برای اماکن متعلق به شهرداری الزامی است.

۱۲-۵: حفاظت و تثبیت کلیه پارک های شهری و فضاهای سبز (رفوژها، لچکیها، درختان حاشیه خیابان ها و…) موجود، به عنوان خدمات پشتیبان (فضای سبز) در کلیه پهنه ها، الزامی است.

تبصره (١): تأمین دسترسی سواره مناسب و ایجاد پارکینگ های عمومی برای پارک های جدید الاحداث، با مقیاس عملکردشهری، متناسب با حجم مراجعات و تواتر مراجعه، الزامی است. ضوابط و مقررات احداث پارکینگ برای پارک های منطقه ای، شهری و فراشهری جدیدالاحداث، طبق بند ۴-۱۲ این سند است.

تبصره(۲): حداکثر سطح اشغال در پارک های شهری برای فعالیت های مجاز به استقرار در پار ک ها معادل ٣ درصد، در دو طبقه، است. در پارک های مقیاس محله ای و ناحیه ای، سطح اشغال تا ٧ درصد در دو طبقه مجاز است.

تبصره (۳): به منظور اتخاذ تمهیدات مناسب برای بهبود دید داخل پارک، ایجاد مانع بصری در محیط پارک، به عنوان دیوارممنوع است. همچنین برای مدیریت و صیانت از محدوده پارک ها، ایجاد مانع فیزیکی صرفاً با استفاده از پوششگیاهی و هرگونه عنصر شفاف با ارتفاع مناسب از سطح زمین، مجاز است.

تبصره (۴): با تائید شهرداری تهران، حفر چاه و ایجاد تأسیسات مربوطه (حوضچه و کیوسک) حداکثر تا ٣٠ مترمربع، توسط وزارت نیرو، در پارک های شهری (G11) مجازاست.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم