سلام ، به سایت مشارکت آی شهر خوش آمدید.

ویژگی های پهنه فضای سبز پهنه G

ویژگی های پهنه فضای سبز پهنه G

ویژگی های پهنه فضای سبز پهنه G

کد مطلب : 96092801

1: “ساختار شبکه اي شهر تهران”، هماهنگ با ساختارهاي طبيعي و تاريخي و نظام هاي حرکت، عملکرد و فعاليت، متشکل از پنج محور شمالي – جنوبي و سه محور شرقي – غربي است که ضمن تسهيل امکان حرکت و جابجايي بهتر در سطح شهر و كاهش تقاضاي سفر، سامانيابي عناصر بزرگ مقياس با کارکردهاي شهري و فراشهري تهران را فراهم مي سازد.

2: در “سازمان فضايي شهر تهران”، به منظور تمرکززدايي از مركز شهر و تعديل نظام شعاعي در ساختار فعلي شهر، با پالايش مركز اصلي آن و افزايش چشم‌گير سهم نظام شبكه‌اي در ساختار شهر با توزيع مرکزيت و استقرار نظام سلسله مراتبي مطلوب، شبكه‌اي از مراکز در سطوح و مقياس مختلف براي تهران و تا افق طرح، به شرح رديف (5) سند اصلي سامان يافته و تجهيز مي شوند.

3: “ساختار پهنه بندي شهر تهران”، سند اصلي هدايت و کنترل تحولات کالبدي و نظارت برساخت و ساز در عرصه هاي شهري تهران به منظور جلوگيري از تداخل غيرضروري و نامناسب کاربري ها و ارتقاء کيفيت و کارايي محيط شهري است. بر مبناي اصول و نقشه پهنه بندي طرح جامع براي شهر، نقشه هاي تفصيلي و ملاک عمل شهر، براي پاسخگويي به مالکين و هرگونه تقاضاي ساخت و ساز، با تراکم هاي ساختماني مجاز، چگونگي ساخت و ساز و ضوابط دسترسي و تعيين کاربري هاي مجاز و قابل استقرار، براساس و منطبق با اين طرح و اسناد آن، به شرح صفحات سند اصلي تهيه و تدقيق شده و به تصويب کميسيون ماده (5) شهر تهران خواهد رسيد. استفاده از اراضي در سطح شهر تهران براساس ضوابط مشخص، طبق جداول و نقشه هاي پيوست سند اصلي در چهار پهنه متمايز و کلان “سکونت”، “فعاليت”، “مختلط” و “حفاظت” (سبز و باز)

مطالعه نمایید : مشارکت در ساخت در منطقه 5 تهران

“پهنه حفاظت” (سبز و باز)، قسمت هايي از شهر به وسعت 107 کيلومترمربع متشکل از عرصه هاي سبز و باز عمومي و خصوصي، پارک هاي جنگلي، باغات و اراضي مزروعي و حرايم و پهنه هاي حفاظت ويژه در محدوده شهر است که با توجه به نقش و اهميت اين پهنه در ارتقاء کيفيت محيط و سيماي شهري تهران، حفاظت و تجهيز شده و ساخت و ساز در آنها طبق قوانين و مقررات مربوطه بسيار محدود و يا ممنوع بوده و عمدتاً براي توسعه گردشگري و تفرج و ايجاد سرزندگي در محيط شهري به کار مي رود.

ویژگی های پهنه فضای سبز پهنه G

پهنه چهارم در تهران ‌”حفاظت‌سبز” نام گرفته که مناطق به خصوصی در پایتخت که به هیچ‌وجه نباید در آنها ساخت‌وساز شود را شامل می‌شود.قسمت ‌”حفاظت‌سبز” نیز زمینهای باز عمومی و خصوصی و همچنین پارکهای جنگلی و زمینهای مزروعی را در بر می‌گیرد که با توجه به اهمیت این پهنه برای پایتخت، مجوز ساخت ‌و ساز فقط برای کاربریهای گردشگری و تفرج و همچنین خدمات آموزشی و درمانی و فرهنگی و همچنین برای مدیریت بحران و استقرارهای موقت صادر می‌شود. در پهنه حفاظت سبز حداکثر اجازه احداث 2طبقه بنا داده می‌شود.به هر حال پس از تاخیرهای بسیار و گلایه کارشناسان شهری در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در شهر تهران پایتخت پس از 40 سال صاحب نقشه ای می شود که براساس آن شهروندان می توانند از آینده محل سکونت خود آگاه شوند . نقشه ای که می تواند از شهر فروشی جلوگیری کند. هرچند بسیاری از منتقدان معتقدند تاخیر در ابلاغ طرح تفصیلی و صدور پروانه ساختهای بی شمار در یک سال اخیر از تاثیر گذاری آن کاسته است.

مطالعه نمایید : نمونه کار مشارکت در ساخت ( منطقه 5 تهران، فردوس شرق )

نحوه استفاده از اراضی در “پهنه حفاظت سبز و باز” (G)

پهنه حفاظت (سبز و باز)، قسمت‌هایی از محدوده شهر است، که عرصه‌های سـبز و بـاز عمـومی و خصوصـی، پارک‌های جنگلی، باغات و اراضی مزروعی و حرایم و پهنه‌های حفاظت ویژه را در برمی‌گیرد. بـا توجـه بـه نقـش و اهمیت این پهنه در ارتقاء کیفیت محیط و سیمای شهری تهران، ساخت‌وساز در آن‌ها، محـدود بـوده و عمـدتاً بـرای توسعه گردشگری و تفرج، برخی خدمات آموزشی، درمانی و بهداشتی، فرهنگی و …، مدیریت بحـران و اسـتقرارهای موقت مجاز هست. این محدودیت ضمن ایجاد سرزندگی، در محیط شهری، مانع گسترش فیزیکی شهر تهران شـده و بهره‌برداری مناسب و حفاظت فعال و تجهیز شده را برای این پهنه به وجود می‌آورد.
این پهنه کلان شامل؛ سه پهنه اصلی با کدهای یک‌رقمی G1 ، G2، G3 است، که در۵ پهنـه بـا کـد دورقمی شامل؛ پارک‌های شهری (G11) پارک‌های جنگلی (G12)باغات و اراضی مزروعی(G21) رود-دره(G31) و پهنه‌های سبز و باز ویژه(G32) دسته‌بندی‌شده و جمعاً نیز ١٢زیر پهنه با کد سه‌رقمی را تشکیل داده که بـه شـرح جدول شماره (۴) طبقه‌بندی‌شده‌اند. مقررات استفاده از اراضی در زیر پهنه‌های حفاظت، به‌قرار زیر است:
۱-۵: در تمامی زیر پهنه‌های دوازدهگانِ پهنه کلان حفاظت )سبز و باز(، به‌غیراز زیر پهنه‌های باغات و اراضی مزروعی
(G21) که مشمول مفاد بند ١۴این سند است، هرگونه ساخت‌وساز، با حداقل بنا و سطح اشغال، و صـرفاً در قالب طرح‌های ویژه مصوب، مجاز است.
تبصره ۱: ساخت‌وساز در این پهنه‌ها محدود بوده و در زیر پهنه‌های (G32) احداث ساختمان‌های مسکونی مطلقاً ممنوع است.
تبصره ٢: هرگونه تغییر کاربری کلیه قطعات تثبیت‌شده موجود و مصوب (به‌ویژه فضـای سـبز)، در پهنـه حفاظـت سـبز و بـاز
) ،(Gممنوع است.
۲-۵: کلیه اراضی زیر پهنه‌های Gمشمول قانون حفظ و گسترش فضاهای سبز مصوب سال ١٣۵٩و اصلاحیه‌های بعدی
آن بوده و هرگونه ساخت‌وساز در فضاهای سبز خصوصی (زیر پهنه‌های G2) بر اساس دسـتورالعمل مـاده ١۴ قانون زمین شهری است.
۳-۵: هرگونه ساخت‌وساز مسکونی، اداری، صنعتی، نظامی و غیره، در محدوده پارک‌های جنگلـی (G12) ممنـوع بوده و کاربری‌های مجاز، محدود به فعالیت‌های مرتبط با گذران اوقات فراغت، تفـرج، گردشـگری و ورزشـی، بر اساس طرح‌های توجیهی مصوب است.
تبصره ۱: ساماندهی و تجهیز پارک‌های جنگلی به‌صورت یکپارچه تحت نظر شهرداری تهـران، به‌منظور تـأمین ایمنی‌های
اکولوژیک، انسانی (آتش‌سوزی، تخریب و قطع اشجار) و اجتماعی، الزامی است.

ویژگی های پهنه فضای سبز پهنه G

تبصره ٢: هرگونه واگذاری دائمی عرصه و اعیان پارک‌های جنگلـی توسـط شـهرداری تهـران، و سـایر دستگاه‌های ذی‌ربط بـه

اشخاص حقیقی و حقوقی، ممنوع بوده و واگذاری محدوده‌هایی از پارک برای تجهیز و استقرار کاربری‌های مجـاز،
طبق ضوابط و مقررات قانونی بهره‌برداری از پارک‌های جنگلی و به‌صورت اجاره با مدت معین، مجاز است.
۴-۵: با تأکید بر ممنوعیت هرگونه تفکیک و ساخت‌وساز مسکونی در زیر پهنه‌های فضای سبز عمومی (G1) ساخت‌وساز مجاز طبق جدول با حداقل بنا و سطح اشغال، صرفاً با تهیه طرح‌های ویژه، پس از تصویب در کمیسیون
ماده ۵ مجاز است.
تبصره : هرگونه تفکیک در زیر پهنه‌های G1و G321 ،G311و G323ممنوع بوده و فقط در چارچوب طرح‌های تـوجیهی
مربوطه و تصویب آن در کمیسیون ماده پنج مجاز است.
۵-۵: هرگونه ساخت‌وساز در پهنه حفاظت رود- دره‌ها(G31)، شامل مسیر رودخانه و حریم مصوب قـانونی (حـریم
کیفی و…) آن، ممنوع و در سایر محدوده‌های ایـن پهنـه، بر اساس طرح‌های توجیـه زیست‌محیطی و هیدرولوژیک و طرح‌های منظر و طراحی شهری مصوب کمیسیون ماده ۵ مجاز است.
تبصره : شهرداری تهران مکلف است، ظرف مدت یک سال از ابلاغ طرح تفصیلی جدید شهر تهران، طرح‌های منظر و طراحـی
شهری رود دره‌ها و ضوابط و مقررات ساخت‌وساز مربوطه را بر اساس مطالعـات زیست‌محیطی و هیـدرولوژیک و طرح‌های حفاظتی اسناد فرادست تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ شهر تهران برساند.
۶-۵: در زیر پهنه حفاظت فرهنگی و تاریخی(G321) هرگونه ساخت‌وساز با مجوز و بر اساس ضوابط سازمان میراث
فرهنگی، مجاز است.
تبصره : شهرداری تهران موظف است با همکاری سازمان میـراث فرهنگـی، صنایع‌دستی و گردشـگری ، ظـرف مـدت یک سال از
ابلاغ طرح تفصیلی، نسبت به تدوین ضوابط پهنه ،G321و تصویب آن در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران، اقدام نماید.
۷-۵: در زیر پهنه حریم بزرگراه‌های ویژه G322هرگونه ساخت‌وساز، ممنوع است و تمامی عرصه‌های این زیر پهنه، می‌باید صرفاً به ایجاد فضای سبز اختصاص یابد. احداث جایگاه سوخت و ایستگاه‌های مترو بر اساس طرح‌های ویژه مصوب و طبق ضوابط مربوطه، بلااشکال است.
۸-۵: هرگونه ساخت‌وساز در زیر پهنه حفاظت ویژه، محدوده بین حد کالبدی شهر و محدوده شـهر (G323)، صـرفاً
بر اساس مصوبه کمیسیون ماده (۵)، شهر تهران بند یک صورت‌جلسه شماره ۵٠٠کمیسیون مـاده پـنج شـهر تهران، مجاز است.
تبصره ۱: ساخت‌وسازها در زیر پهنه ،G323برای سکونت مجاز نبوده و صرفاً مختص برای فعالیت‌های مجاز به استقرار، در این پهنه است.

مطالعه نمایید : مشارکت هایی که آخر خوشی ندارند!

تبصره ۲: شهرداری تهـران مکلـف اسـت، ظـرف مـدت سـه مـاه پـس از ابـلاغ طـرح تفصـیلی شـهر تهـران نسـبت بـه اجـرای

دستورالعمل تهیه طرح‌های ویژه بـرای پهنـه ،G323 بـا توجـه به‌اندازه زمـین و موقعیـت آن و همچنـین تهیـه طـرح ساماندهی محدوده‌های اراضی ،G323 پس‌ازآن، جهت تصویب در مراجع ذی‌­ربط اقدام نماید.
۹-۵: شهرداری تهران مجاز است، در کلیه زیر پهنه‌های G1و G3 نسبت به تملک املاک برای ایجاد فضای سبز و تأمین
سرانه‌های خدمات شهری اقدام نماید. در کلیه زیر پهنه‌های G2 نیز شهرداری تهران می‌تواند در صورت توافق بـا
مالکین، نسبت به خرید املاک به‌منظور ایجاد و تأمین فضای سبز و سرانه‌های خدمات شهری، اقدام نماید.
۱۰-۵: حداقل قطعه حاصل از تفکیک و افراز در زیر پهنه‌های G2 معادل٢٠٠٠ مترمربع اسـت. ساخت‌وساز در ایـن زیر پهنه‌ها، با رعایت ضوابط و مقررات ماده ١۴ قانون زمین شهری، مجاز است.
تبصره : در زیر پهنه‌های G2 برای رفع مغایرت حداقل ساخت‌وساز در طرح جامع تهران، با حداکثر سـطح اشـغال، در قطعـات
کمتر از ٧٠٠مترمربع، احداث ٣۵مترمربع سرپناه، در یک طبقه، برای زندگی، مجاز است.
۱۱-۵: صدور پروانه ساختمانی برای کلیه ساخت‌وسازهای مجاز در پهنه G به‌ویژه در پارک‌ها، حتـی بـرای امـاکن
متعلق به شهرداری الزامی است.
۱۲-۵: حفاظت و تثبیت کلیه پارک‌های شهری و فضاهای سبز (رفوژها، لچکیها، درختـان حاشـیه خیابـان و هـا ،…) موجود، به‌عنوان خدمات پشتیبان (فضای سبز) در کلیه پهنه‌ها، الزامی است.
تبصره۱: تأمین دسترسی سواره مناسب و ایجاد پارکینگ‌های عمومی برای پارک‌های جدیـدالاحـداث، بـا مقیـاس عملکـرد
شهری، متناسب با حجم مراجعات و تواتر مراجعه، الزامی است. ضوابط و مقررات احداث پارکینگ برای پارک‌های منطقه‌ای، شهری و فرا شهری جدیدالاحداث، طبق بند ۴ -١٢این سند است.
تبصره۲: حداکثر سطح اشغال در پارک‌های شهری برای فعالیت‌های مجاز بـه اسـتقرار در پارک‌ها معـادل ٣درصـد، در دوطبقه، است. در پارک‌های مقیاس محله‌ای و ناحیه‌ای، سطح اشغال تا ٧درصد در دوطبقه مجاز است.
تبصره۳: به‌منظور اتخاذ تمهیدات مناسب برای بهبود دید داخل پارک، ایجاد مانع بصری در محـیط پـارک، به‌عنوان دیـوار
ممنوع است. همچنین برای مدیریت و صیانت از محدوده پارک‌ها، ایجـاد مـانع فیزیکـی صـرفاً بـا اسـتفاده از پوشـش
گیاهی و هرگونه عنصر شفاف با ارتفاع مناسب از سطح زمین، مجاز است.
تبصره ۴: با تأیید شهرداری تهران، حفر چاه و ایجاد تأسیسات مربوطه (حوضچه و کیوسک) حـداکثر تـا ٣٠مترمربـع، توسـط
وزارت نیرو، در پارک‌های شهری G11مجاز است.

ویژگی های پهنه فضای سبز پهنه G

جدول شماره ۴: ضوابط استفاده از اراضی و ساخت‌وساز در زیر پهنه‌های حفاظت (G) در طرح تفضیلی شهر تهران (نقشه ۱:۲۰۰۰)

کد یک‌رقمی پهنه‌های اصلی کد دورقمی پهنه‌ها کد سه‌رقمی مشخصات کلی زیر پهنه‌ها حداکثرتراکم ساختمانی مجاز حداکثر تعداد طبقات حداکثر سطح اشغال حداقل اندازه قطعات(هکتار) توضیحات
G1 فضای سبز عمومی G11 پارک‌های شهری G111 پارک‌های عمومی شهری ۱۰% ۲ شهری: ۳% شهری:۱۰ احداث بنا محدود به دفتر اداری،نگهبانی،سرویس بهداشتی،خدمات پذیرایی و غذایی
نگهبانی و تأسیسات نگهداری و بهداشتی
G112 پارک‌های ویژه (پارک بازی،پارک موضوعی،…) ۲۰% محله‌ای:۷% محله‌ای: ۱ هرگونه ساخت‌وساز در این پارک‌ها با تصویب کمیسیون ماده پنج مجاز است.
G12 پارک‌های جنگلی G121 پارک‌های جنگلی حفاظتی -تفرجی ۱۰% ۱ —– —– ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز مسکونی،تجاری،اداری و صنعتی و کارگاهی و محدود شدن ساخت‌وساز به فعالیت‌های مرتبط با تفرج و گذران اوقات فراغت طبق طرح تفضیلی جدید شهر تهران حداکثر تا ۵ هزار مترمربع و هرگونه ساخت‌وساز منوط به ارائه طرح توجیهی و تصویب در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران
G122 پارک‌های جنگلی موضوعی ۲% ۱ ۲% ۵۰
G2 فضای سبز خصوصی G21 باغات و اراضی مزروعی G211 باغات کشاورزی ۲% ۲ ۲% ۵۰ احداث حداکثر ۱۵۰مترمربع بنا در حداکثر ۲طبقه برای  زندگی و فعالیت بهره‌بردار.
G212 مزارع پرورش گل و گیاه ۱۰% ۲ ۵% ساخت‌وساز در حد نیاز بهره‌بردار با حداکثر ۱۰۰ مترمربع زیربنای مسکونی ۲۰ مترمربع اتاق سرایداری و ۴۰ مترمربع انبار.
G213 ارضی مزروعی ۱۰% ۵%
G3 سبز و باز (حفاظت ویژه) G31 رود-دره ها (حفاظت از حریم) G311 باغ سار تفرجی-روددره ای هرگونه بارگذاری و طراحی بر اساس توجیه مطالعات زیست‌محیطی و هیدرولوژیک و طبق طرح‌های مصوب مجاز است.
G312 فضاهای سبز رود دره‌ها
G32 پهنه‌های سبز و باز ویژه G321 پهنه حفاظت فرهنگی و تاریخی هرگونه ساخت‌وساز بر اساس ضوابط تبصره ذیل بند ۶-۵ مجاز است.
G322 حریم بزرگراه‌های ویژه ممنوعیت احداث هرگونه بنا و استفاده از اراضی صرفاً با فضای سبز.
G323 پهنه حفاظت ویژه (محدوده بین حد کالبدی شهر و محدوده شهر) (بر اساس طرح ویژه مصوب)

ویژگی های پهنه فضای سبز پهنه G

منابع : سایت شهرداری تهران ، سایت تکا  

لینک سایت های مرتبط :

  • سایت املاک آی شهر : ishahr.ir
  • سایت مشارکت در ساخت آی شهر : ishahr.co
  • سایت صنعت ساختمان آی شهر : ishahr.org
  • سایت مدریت ساختمان آی شهر : ishahr.net

ویژگی های پهنه فضای سبز پهنه G

ویژگی های پهنه فضای سبز پهنه G

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم