سلام ، به سایت مشارکت آی شهر خوش آمدید.

تاثیر نوسانات ارز در مشارکت در ساخت

تاثیر نوسانات ارز در مشارکت در ساخت

تاثیر نوسانات ارز در مشارکت در ساخت

کد مطلب : 97012001

قرارداد مشارکت در ساخت متشکل از توافقات زیادی بین طرفین قرارداد می باشد ، بنابراین اهمیت درج نکته به نکته روند ساخت و ساز و امور اداری مرتبط با آن در طول اجرای پروژه لازم و ضروری می باشد . 

یکی از چالش ها  طی اجرای عملیات ساخت و ساز در مشارکت در ساخت نوسانات نرخ ارز و متعاقب آن تغییر قیمت مصالح ، خدمات و حتی افزایش دستمزد می باشد . این گونه موارد می بایست هنگام تنظیم قرارداد منعقد گردد . در واقع شما باید به صراحت در مورد این گونه تغییرات در قرارداد مشارکت در ساخت توضیحات مناسبی قید کرده باشید . 

بعضی از مواقع به علت تغییرات قیمت ارز تامین برخی از مصالح تغریبا غیر ممکن می شود ، یعنی محصول فوق در بازار یافت نشود . در این مواقع مصالح هم تراز و هم سطح محصول قی شده در قرارداد جایگزین می گردد . چون ممکن است بخاطر تامین این محصول زمان زیادی اتلاف گردد و مطمئنا این وقت تلف شده در قرارداد محاسبه خواهد شد .

تجربه نشان داده هر زمان که قیمت مصالح بالا رفته ، قیمت آپارتمان و یا دیگر املاک نیز افزایش پیدا کرده ، حتی خیلی از مواقع بیشتر از تورم مصالح ، ملک افزایش قیمت پیدا نموده است . پس بنا بر این افزایش قیمت مصالح هیچ تاثیری و خللی در مفاد و روند معمول قرارداد مشارکت در ساخت ایجاد نمی نماید . شاید برخی از امور عرف جامعه باشد و بنظر برسد که قید این نکات ضرورتی نداشته باشد .

اما قید این نکته که ( افزایش و نوسانات قیمت مصالح هیچ گونه نغییری در قرارداد ایجاد نمی کند ) لازم و ضروری است . البته با درج توضیحاتی بیشتر در مورد این متن هیچ ضرری نخواهید کرد .

نکته : البته درج یک بند در قراردادهای بزرگ امثال : “برج باغ ها، مجتمع های تجاری بزرگ، مجتمع های مسکونی بزرگ بیش از 100 واحد” ضروری است. 

درصورت رکود بازار شدید و نوسانات ارزی، مدت زمانی جهت تثبیت بازار به قرارداد مشارکت در ساخت اضافه خواهد شد. که مدت زمان توقف پروژه با توافق بین سازندگان و مالکین صورت می پذیرد.

علت این توافق هم در دسترس نبودن مصالح و لوازم ساختمان در این شرایط می باشد. فروشندگان کالا، در کوران این نوسانات ارزی شدید محصولی عرضه نمی کنند.

موفق باشید

انتهای پیام

تاثیر نوسانات ارز در مشارکت در ساخت

  • سایت املاک آی شهر : ishahr.ir
  • سایت مشارکت در ساخت آی شهر : ishahr.co
  • سایت صنعت ساختمان آی شهر : ishahr.org
  • سایت مدریت ساختمان آی شهر : ishahr.net

 

سایت مشارکت در ساخت آی شهر

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم